Individualiseren in de medische zorg

07apr2016

16.00

Fotograaf: Dirk Gillissen

Individualiseren in de medische zorg

Geneeskunde

07apr2016 16.00

Oratie

Een voorwaarde voor goede zorg voor patienten is dat huisartsen standaarden en richtlijnen individualiseren. Het gemiddelde is niet altijd het beste voor het individu, stelt Nynke van Dijk in haar oratie.

Opleidingen hebben de rol huisartsen voor te bereiden op de uitdagende taak alle kennis en belangen kritisch te wegen bij de zorg voor patienten. Individualisering van de opleiding en voorbereiding op verschillende rollen in de (huisartsen)zorg zijn hiervoor noodzakelijk.

De medische wetenschap ontwikkelt zich in hoog tempo. Huisartsen staan voor de uitdagende taak deze ontwikkelingen bij te houden voor hun steeds bredere vakgebied. In de spreekkamer wegen ze deze wetenschappelijke kennis met maatschappelijke belangen, hun eigen ervaringen en de specifieke wensen, behoeften en mogelijkheden van de individuele patient. Volgens van Dijk kan zowel de gewenste uitkomst als de weg daarnaartoe voor de ene patient een heel andere zijn dan voor de andere.

Van Dijk bespreekt in haar oratie hoe medisch onderwijskundig wetenschappelijke kennis ons inzicht biedt in methoden om (huis)artsen op leiden tot kritisch academische zorgverleners. Zorgverleners die wetenschappelijke kennis, ervaring, maatschappelijke belangen en vooral de behoeften van de patient meewegen in hun dagelijkse werk en daarmee flexibel kunnen omgaan. Ze betoogt dat we met de opleiding daarin niet vroeg genoeg kunnen beginnen en aan het eind van de huisartsopleiding niet klaar zijn. Ook bespreekt ze dat we daarin meer onderscheid moeten gaan maken: niet iedereen hoeft op dezelfde manier zijn opleiding te doorlopen en misschien zouden zelfs niet voor iedereen dezelfde doelen moeten gelden. Voor het behalen van die doelen kunnen we de lerende - ongeacht of dat een student, een arts in opleiding of een huisarts is - zelf veel meer verantwoordelijkheid geven.

Mw. prof.dr. N. van Dijk, hoogleraar Medisch Onderwijs en Opleiding: Evidence Based Meducation.

Deelname

Toegang vrij

Locatie

* Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411 | 1012 XM Amsterdam

Gepubliceerd door Universiteit van Amsterdam