De collectiewebsite van Boijmans is vernieuwd: ontdek de verhalen achter ruim 17.000 kunstwerken

Persbericht

De collectiewebsite van Boijmans is vernieuwd: ontdek de verhalen achter ruim 17.000 kunstwerken 7 april 2016

Ruim 17.000 objecten uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen zijn vanaf vandaag te bekijken op de vernieuwde collectiewebsite. Al meer dan 165 jaar is Museum Boijmans Van Beuningen schatbewaarder van een befaamde collectie. Het is een plek waar inmiddels dertien generaties Rotterdammers door nieuwe invalshoeken gestimuleerd worden om met andere ogen naar de wereld te kijken. De rijkgeschakeerde collectie bevat ongeveer 150.000 objecten, hiervan wordt zo'n 8% gepresenteerd in de museumzalen. Op de vernieuwde website kunnen bezoekers niet alleen informatie vinden over werken die ze gezien hebben in het museum, maar ook eindeloos grasduinen door veel grotere delen van de collectie. Deze worden in hun context getoond; omringd door tijdgenoten, aanverwante objecten, museumzalen of thema's, stromingen en technieken. Gelaagde informatie maakt de website een informatiebron voor zowel enthousiaste museumbezoekers en professionals, als scholieren of studenten. De website is ontwikkeld in samenwerking met DOOR, het cultuur label van het creatieve digitale bureau IN10.

Een reis door de kunstgeschiedenis

De vernieuwde website is opgezet als een reis door de kunstgeschiedenis. Museum Boijmans Van Beuningen is immers het enige museum in Nederland waar bezoekers aan de hand van internationale topstukken een volledig overzicht krijgen van de westerse beeldende kunst en vormgeving van 1400 tot nu: van de wereldberoemde werken van Jheronimus Bosch, Pieter Bruegel de Oude en Rembrandt tot het ontstaan van het impressionisme en modernisme met schilderijen van Vincent van Gogh, Claude Monet, Edgar Degas en Piet Mondriaan. Via een zeer bijzondere collectie van de surrealistische kunstenaars Salvador Dali en Rene Magritte naar de moderne kunst met werk van Andy Warhol, David Hockney en Joseph Beuys. Ook het werk van (inter)nationale hedendaagse kunstenaars en het internationaal befaamde Dutch Design is in de collectie Museum Boijmans Van Beuningen te vinden.

Digital storytelling

Rond ieder collectiestuk van Museum Boijmans Van Beuningen zijn de mooiste verhalen te vertellen. Iedere pagina over een kunstwerk op de collectiewebsite is verrijkt met deze informatie, die het publiek uitdaagt om verder te kijken. Wanneer de bezoeker het kunstwerk `La reproduction interdite' van de Belgische surrealistische kunstenaar Rene Magritte zoekt, verschijnen er direct aanverwante objecten, zoals kunstwerken die in dezelfde zaal hangen, die ook door Magritte zijn gemaakt, maar ook video's over dit kunstwerk en over Magritte. Op speciale verhalenpagina's worden deelonderwerpen uitgelicht, te denken aan stromingen, technieken of historische gebeurtenissen die de collectie in een breder perspectief plaatsen. Alle content van de website is makkelijk deelbaar via social media.

Bezoekersbeleving

Veel collectiewebsites van musea zijn gericht op `plaatjes kijken'. Voor Museum Boijmans Van Beuningen is het belangrijk om de werken binnen een informatieve context te presenteren waarbij slimme verbanden worden gelegd tussen kunstenaarsbiografieen, objectbeschrijvingen, audio- en videobestanden en aanverwante objecten. `Collectie Boijmans Online' is toegespitst op gebruikerswensen, betere zoekfunctionaliteit en contextuele informatie.

Online kennisoverdracht

Als oprichter en voortrekker van onder andere het internationale museale videokanaal ARTtube, loopt Museum Boijmans Van Beuningen al jaren voorop in kennis over online informatieoverdracht. De nieuwe media zijn voor de afdeling Educatie en publieksbegeleiding van het museum geen doel op zich: zij worden daar ingezet waar zij de bezoekerservaring verrijken. Mensen zijn in toenemende mate gewend om zelf informatie te zoeken, deze te delen en er een eigen visie aan toe te voegen. Het internet dient hierbij ter voorbereiding op een museumbezoek: welke werken hangen op zaal, welke route ga ik kiezen en is er misschien al een video die mij van informatie voorziet over een tentoonstelling? De ervaring is bovendien dat mensen online media vaak ook raadplegen om na afloop van het museumbezoek verder in de inhoud te duiken. Online kanalen dragen zo in hoge mate bij aan de kwaliteit van het kijken.

Herijking

Een belangrijke voorwaarde voor het volledig online kunnen tonen van de collectie is de voltooiing van de `herijking' van de circa 70.000 werken die meeverhuizen naar het Collectiegebouw: de collectie kunstnijverheid en vormgeving, moderne en hedendaagse kunst en de oude schilder- en beeldhouwkunst. De circa 80.000 tekeningen en prenten blijven in het prentenkabinet in het museum. Tijdens de herijking worden alle objecten per depot opnieuw bekeken, gecontroleerd op afmetingen en standplaats en zo nodig gefotografeerd. Dit tijdrovende project, zal ertoe leiden dat in 2018 70.000 objecten op `Collectie Boijmans Online' te bekijken zijn, en daarnaast nog een flinke selectie van de werken op papier.

Over DOOR

DOOR is het label van IN10 voor instellingen in de erfgoed-, kunst- en cultuursector. DOOR helpt kunst- en cultuurorganisaties zich op de toekomst te richten met nieuwe presentatievormen, digital storytelling en experience design. DOOR laat de cultuurbeleving aansluiten op de snel veranderende wensen en verwachtingen van bezoekers. DOOR ontwikkelt eigentijdse ervaringen voor musea, theaters en festivals, die ervoor zorgen dat het publiek nu en in de toekomst verbonden blijft.