Gemeente Leiden: Een stap dichterbij de centrumroute

woensdag, 6 april 2016

Tracedeel Jan van Hout Centrumroute

De gemeente Leiden werkt aan de herinrichting van de centrumroute die loopt van Station Lammenschans naar Station Leiden Centraal via de Hooigracht, de Langegracht en het Schuttersveld. Vandaag heeft het college van burgemeester en wethouders het uitvoeringsbesluit van het eerste tracedeel van de centrumroute vastgesteld. Als de gemeenteraad ook instemt wordt de herinrichting van dit tracedeel in de tweede helft van 2016 uitgevoerd.

Wethouder Robert Strijk (Bereikbaarheid, Economie, Binnenstad en Cultuur): "Ik ben blij dat we een stap dichterbij de uitvoering van de centrumroute zijn. Deze herinrichting geeft onze binnenstad de mooie, groene entree waar het recht op heeft en tegelijkertijd creeren we ruimte voor de fietser, voetganger en het hoogwaardig openbaar vervoer, een win-win situatie."

De route wordt tijdens de herinrichting van gevel tot gevel opnieuw inrichten om zo de kwaliteit en leefbaarheid te verbeteren. Andere belangrijke opgaven zijn het inpassen van betrouwbaar Hoogwaardig OV (R-Net) en het verminderen van autoverkeer. Ook is er veel aandacht voor de fietser. Langs het tracedeel Jan van Hout komen veel extra bomen. Bij de herinrichting wordt gebruik gemaakt van veel hoogwaardige materialen zoals gebakken klinkers en natuurstenen stoepranden. Het tracedeel moet gereed zijn vooruitlopend op de bouw van de parkeergarage aan de Garenmarkt. Naar verwachting is dat begin 2017.

Centrumroute

De gemeente Leiden gaat de centrumroute, die loopt van Station Lammenschans naar Station Leiden Centraal via de Hooigracht, de Langegracht en het Schuttersveld, de komende jaren opnieuw inrichten. Het tracedeel Jan van Hout is het eerst aan de beurt en bestaat uit de herinrichting van een gedeelte van de Lammenschansweg via het kruispunt Zoeterwoudsesingel, de Jan van Houtbrug, Geregracht, Oranjeboomstraat naar het kruispunt Levendaal.

Leiden werkt aan bereikbaarheid

Leiden werkt hard aan het verbeteren van de bereikbaarheid. Slimme routes laten de automobilist goed doorrijden. Snelle en frequente busverbindingen bieden de reiziger extra comfort. De nieuwe parkeergarages en goede looproutes geven de bezoeker een prettig begin van zijn verblijf in onze stad. En voor de fietser zijn er voldoende fietsenstallingen en veilige fietspaden.

De toekomstige Leidse Ring leidt doorgaand autoverkeer om de stadskern en zo ontstaat er in de binnenstad en de wijken meer ruimte voor bestemmingsverkeer, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. Als de centrumroute af is wordt het ook mogelijk om het huidige aantal bussen te verminderen op de Breestraat.

Op www.leiden.nl/centrumroute leest u meer over de plannen.