OpenIJ beperkt overlast tijdens aanleg nieuwe zeesluis

OpenIJ beperkt overlast tijdens aanleg nieuwe zeesluis

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 08 april 2016- Laatste update: 08 april 2016 17:14 uur

Komende zomer gaat de aanleg van de nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden officieel van start. De voorbereidingen zijn al in volle gang. Tijdens de bouw, die ongeveer 3 jaar zal duren, treft de aannemerscombinatie OpenIJ diverse maatregelen om hinder voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken.

Overleg met omwonenden

Het Zuidersluiseiland is al vrij gemaakt om uiteindelijk zelfs volledig te verdwijnen. Op het Middensluiseiland worden bestaande leidingen verlegd en is het oude Sluis Leiding Centrum rijp voor de sloop. Zo creeert OpenIJ de ruimte die nodig is om de nieuwe zeesluis te kunnen bouwen. Na een lange periode van voorbereiding gaat de bouw deze zomer definitief van start. Naar verwachting kunnen de eerste schepen eind 2019 gebruikmaken van de nieuwe sluis. `Tijdens de bouw willen we natuurlijk zo min mogelijk overlast veroorzaken voor omwonenden. Daarom zijn we al in een vroeg stadium met alle betrokkenen in overleg getreden, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten', vertelt omgevingsmanager Rob Gordijn van consortium OpenIJ.

Geluidsoverlast beperken

Voorafgaand aan de bouw van de nieuwe zeesluis trof OpenIJ al maatregelen om de geluidsoverlast voor de omgeving te minimaliseren. Zo worden de noordelijke en zuidelijke kolkwand tot voorbij de Middensluis uitgevoerd in diepwanden. `Daarvoor graven we sleuven die we vullen met Bentoniet. Dat is een kleiachtige vloeistof die voorkomt dat de wanden instorten. Vervolgens brengen we in de sleuven wapening en beton aan, waarbij het Bentoniet weer wordt verwijderd. Met deze werkwijze hoeven we niet te heien en voorkomen we veel geluidsoverlast. We kunnen echter niet alle wanden voor de zeesluis op deze manier maken, omdat er naast de bestaande sluis ook in het water fundering moet komen. Voor diepwanden hebben we grond nodig waarin we kunnen graven. Daarom zullen we gedurende enige tijd moeten heien, maar dat doen we natuurlijk overdag. Wel gaan we dag en nacht door met baggerwerkzaamheden om de doorlooptijd zo kort mogelijk te houden', vervolgt Rob Gordijn.

Aanvoer over water

Tijdens de bouw zal al het bouwmateriaal voor de nieuwe zeesluis over water worden aangevoerd. Speciaal daarvoor wordt op het Middensluiseiland een loswal aangelegd om de materialen te kunnen lossen. `Zo heeft het bestaande wegverkeer geen last van de bouwactiviteiten. Om dezelfde reden en vanwege de veiligheid rijdt het bouwverkeer niet op de openbare weg. Daarvoor leggen we op de bouwlocatie een eigen weg aan', aldus Rob Gordijn. `Het bouwpersoneel zal vooral gebruikmaken van de noordzijde van het sluizencomplex en met pendelbusjes vanaf de centrale bouwkeet naar hun werkplek worden gereden.'

Technisch hoogstandje

Het bouwen van de grootste zeesluis ter wereld is volgens Rob Gordijn een technisch hoogstandje op een vergelijkbare schaal als de Deltawerken of de Afsluitdijk. Een project om trots op te zijn: `Tijdens het Burenoverleg horen we van bewoners ook dat ze het mooi vinden om op de eerste rang te zitten. Maar het is natuurlijk wel van belang dat we alle omwonenden, maar ook bedrijven in de omgeving, voortdurend vertellen wat we doen en waarom we dat doen. We willen niet dat mensen voor verrassingen komen te staan door bijvoorbeeld onaangekondigd een stuk weg af te sluiten. Daarom sturen we regelmatig bewonersbrieven en nodigen we af en toe de pers uit. Als de bouw eenmaal goed onderweg is, dan gaan we mogelijk ook open dagen op de bouwplaats en rondvaarten organiseren. Dat draagt allemaal bij aan een goede verstandhouding met alle belanghebbenden.'

Meer informatie

Meer informatie over het project is te vinden op de projectpagina IJmuiden: bouw nieuwe, grote zeesluis.