Mediaorganisaties ondertekenen convenant MediaMatters

maandag 11 april 2016 15:26 Economie

Dit is een origineel bericht van MediaMatters

Vanmiddag heeft een aantal mediapartijen in het bijzijn van Neelie Kroes, speciaal gezant voor startups in Nederland en ambassadeur van StartupDelta, een convenant ondertekend waarin zij het belang van innovatie in de media en samenwerking met startups onderschrijven om als mediasector relevant en toekomstbestendig te blijven. De mediapartijen zien daarvoor een belangrijke rol weggelegd voor MediaMatters, een acceleratorprogramma dat erop gericht is de samenwerking tussen mediabedrijven en startups te faciliteren. De ondertekening vond plaats tijdens een bijeenkomst die was georganiseerd met ondersteuning van StartupUtrecht.

Neelie Kroes: 'Ik ben blij met dit initiatief. Startups en corporates kunnen namelijk veel van elkaar leren. Corporates moeten van de gedachte af 'alles zelf' te doen. Maar,' zo waarschuwt zij, 'samenwerking gaat niet vanzelf: snelle besluitvorming is cruciaal voor succes bij samenwerking met startups. Snelle besluitvorming bereik je doordat corporates ervaringen onderling met elkaar delen.'

MediaMatters

MediaMatters is een accelerator die de samenwerking faciliteert met het doel het innovatie ecosysteem in de media te versterken. 'Startups en scale-ups hebben een hele andere manier van denken dan grote bedrijven. Ze zijn vaak innovatiever en kunnen sneller schakelen, waardoor ze flexibeler zijn en gemakkelijker nieuwe dingen kunnen proberen. Tegelijkertijd missen ze ervaring die grotere organisaties wel hebben. Dat willen we bij elkaar brengen. Zo kunnen de twee profiteren van elkaars kracht', aldus Rick van Dijk, initiatiefnemer MediaMatters.

Partners

De volgende partners hebben besloten aan te haken bij MediaMatters: NPO, NOS, United Broadcast Facilities, Ericsson, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Endemol Shine en ANP. Zij krijgen binnen de accelerator een rol als sponsor, mentor, klant, co-developer of technologie-expert en krijgen de gelegenheid vroegtijdig aan te haken bij voor de branche mogelijk interessante nieuwe bedrijven. Mediabedrijven die belangstelling hebben, kunnen zich nog aansluiten als partner.

*

*

*

*