Consument heeft bij webshops weinig keuzes in Last Mile Delivery

maandag 11 april 2016 09:46

Dit is een origineel bericht van GfK

Consument wil graag snelle levering, 25% wil daar extra voor betalen

Hilversum, 11 april, 2016 - De Nederlandse consument heeft bij online aankopen vooralsnog weinig keus in service kaders en pakketbezorgers. De logistieke providers in de markt bieden een compleet scala aan serviceopties aan zoals aflevertijden next day, same day of bepaalde tijdslots. Nog geen kwart van de webshops geeft de consumenten een keuze hierin. Webshops geven consumenten wel vaak de mogelijkheid om pakketten af te halen op een zelf aan te geven locatie. 72% van de consumenten wil een keuze voor het bezorgmoment. 25 % is zelfs bereid om extra te betalen voor levering op dezelfde dag. Nog sneller leveren hoeft voor veel consumenten niet: 67% geeft aan dat levering binnen 2 uur niet hoeft. 35% van de consumenten wil kunnen kiezen voor een bepaalde afhaallocatie, maar de meerderheid (88%) wil hiervoor niet extra betalen. Hoe ouder de doelgroep, hoe meer de voorkeur is om een bestelling af te halen in een supermarkt.

Dit blijkt uit de GfK Pakkettenmonitor, in Q1 2016 uitgevoerd onder consumenten en webshops in Nederland.

Overige factoren die de consument belangrijk vindt Behalve het zelf kunnen kiezen van het bezorgmoment, vindt de consument 'op tijd en onbeschadigd leveren' (97%) en 'een eenvoudig en kosteloos retourproces' (89%) ook erg belangrijk. Andere factoren die ook werden genoemd zijn het eenvoudig kunnen bestellen en duidelijke communicatie tijdens het proces. Welke logistiek vervoerder de afhandeling verzorgt, is voor de consument eigenlijk niet belangrijk.

*

*

*

*