Ken uw netwerk


07-03-2016 Hulp vragen en hulp aanbieden blijken geen vanzelfsprekendheid te zijn. Daarom is er een netwerkkaart en kaartspel ontwikkeld om het netwerk van inwoners in kaart te brengen. Bijvoorbeeld in hun gesprekken met andere inwoners of een consulent van de gemeente.

Startsein voor de netwerkkaart

Uit onderzoek blijkt dat mensen het moeilijk vinden om anderen om hulp te vragen. Zoals voor het onderhoud van de tuin of eens per maand iemand naar het ziekenhuis rijden. Omdat het te prive is of omdat mensen bang zijn dat ze niet hetzelfde voor een ander terug kunnen doen. De inwoner met een
vraag geeft vaak aan niemand te kennen of te hebben die ze kan helpen. En ze willen niet steeds dezelfde persoon belasten.

`Ken uw netwerk' campagne

De campagne `Ken uw netwerk' (onderdeel van `Dat is heel normaal') speelt hierop in en maakt inzichtelijk wie inwoners kunnen inschakelen wanneer het nodig is. De speciaal ontwikkelde netwerkposter en de netwerkkaarten zijn hierbij een handig middel om te gebruiken. Deze benodigdheden werden
door wethouder Dirk te Grotenhuis uitgereikt aan de leden van het gebiedsteam in Drechterland. Ook in andere Westfriese gemeenten krijgen de sociale teams deze overhandigd. "Nu een goed sociaal netwerk opbouwen is essentieel voor later", aldus Te Grotenhuis.

De netwerkkaart is een instrument voor velen: voor gebiedsteams en voor maatschappelijke instanties. Ook kerken, dorpshuizen, de ouderenbond en scholen krijgen enkele exemplaren toegestuurd. U kunt de netwerkkaart ook zelf downloaden van de website van de campagne Dat is heel normaal.

U kent meer mensen dan u denkt

`Ken uw netwerk' maakt door middel van een poster en/of kaartspel voor inwoners inzichtelijk wie hij of zij kent. En het is voor jong en oud. Want nu beginnen met het opbouwen van een goed netwerk, is voor later essentieel. Waar bent u lid van, vereniging of club? Welke mensen staan dichtbij
u? Komt u wel eens in het buurthuis of buurtcafe?

Vaak blijkt dat men toch meer mensen om zich heen heeft en kent dan in eerste instantie gedacht werd. En aan al die mensen kun je een vraag stellen. Niet aan iedereen dezelfde vraag, maar al pratende wordt ontdekt aan wie in het netwerk zij een vraag kunnen stellen.

Dat is heel normaal in onze gemeente

De regionale campagne 'Dat is heel normaal' laat zien dat zorg voor elkaar heel vanzelfsprekend kan zijn. Door er voor een ander te zijn en/of zelf initiatief te nemen wordt het leven gemakkelijker en vaak ook leuker. De campagne is een initiatief van zes Westfriese gemeenten en enkele
gemeenten uit de regio Alkmaar en is mede mogelijk gemaakt met subsidie van de Provincie Noord-Holland.
07-03-2016
Thema Nieuws