Constantijn van Oranje: `Laat innovatieve startups in Europa het zelf doen'

Nieuwsbericht | 12-04-2016 | 09:57

Innovatie. Een van de prioriteiten van het Nederlandse EU-voorzitterschap. Voor Constantijn van Oranje, die zich inzet voor startups, is het de kern van ondernemen. Een gesprek over het veroveren van de wereld, de waarde van data en het belang van koffiedrinken.

Hij heeft een staat van dienst als het gaat om innovatie in Nederland en Europa. Eerder was hij betrokken bij StartupDelta en de Digitale Agenda. Hij is ook mede-oprichter van Startup Fest Europe. Dit evenement, eind mei, behoort tot een select groepje dat het EU2016nl-beeldmerk mag voeren.

Springplank

`Startup Fest Europe is een festival met meer dan 30 evenementen op 16 locaties, waar we tonen waarin Nederland sterk is: water, cleantech, food & agri, energie, medtech en e-health. Dat verbinden we met wat er in de rest van Europa gebeurt. Startup Fest wordt een platform waar startups uit heel Europa zich kunnen laten zien aan investeerders, grote klanten en mogelijke partners, die ze anders niet zouden tegenkomen. Ieder geslaagd contact is er een. Nederland moet als ecosysteem voor startups tot de top-3 van Europa gaan horen.'

Wereld veroveren

Volgens Constantijn zouden meer nieuwe Nederlandse bedrijven de wereld moeten willen veroveren. `Natuurlijk kun je je als ondernemer prima beperken tot je eigen cafeetje op de hoek. Maar je kunt ook de ambitie hebben een keten op te zetten, en zoals Starbucks de manier waarop we koffiedrinken willen veranderen. Start-ups lanceren nieuwe ideeen die de gevestigde orde kunnen doorbreken. Grote bedrijven blinken op dit punt meestal minder uit, maar ze zijn wel goed in efficiente uitvoering, optimalisering en productiviteitsverhoging. Het is interessant die werelden bij elkaar te brengen.'

Data

`Veel startups hebben een digitale oorsprong en daarmee vaak een streepje voor op gevestigde bedrijven. In bijna alle sectoren is innovatie ondenkbaar zonder ICT. De landbouw draait op data over pesticiden, opbrengsten en wereldmarktprijzen, en werkt met geavanceerde oogstmachines. In havens handelen robots de vracht af. En in de advocatuur zullen steeds meer processen verlopen via geautomatiseerde beslisbomen.'

Constantijn van Oranje is in zijn element als hij schetst hoe fabrikanten van vliegtuigmotoren of lampen veranderen in dienstverlenende bedrijven: bij hun producten leveren ze monitorfuncties voor efficienter onderhoud en lager verbruik. Dankzij een Twentse startup kan een supermarkt precies bijhouden hoeveel stroom elke vrieskast verbruikt en een lekkend afdekrubber op het spoor komen.

Ondernemingsdrang

Waarin onderscheidt Nederland zich als het om innovatie gaat? `We hebben een goede infrastructuur en bewezen kwaliteiten, bijvoorbeeld op het gebied van water en voedselproductie. En we zijn altijd goed geweest in de toepassing van ideeen van buiten. Nederlanders zijn pragmatisch, flexibel, internationaal georienteerd en technologievriendelijk. Overheid en ondernemersklimaat zijn hier stabiel. De basisfactoren zijn er.'

`Toch valt ons vermogen om grote, nieuwe bedrijven van wereldformaat te ontwikkelen tegen. We hebben mooie technologie en veel interessante kleine ondernemingen. Maar daarvan groeien er maar weinig door.' Over de hoofdoorzaak daarvan is Constantijn stellig: `Het ontbreekt soms aan gevoel voor urgentie. De ondernemingsdrang, de wil om te winnen, kan soms scherper. Tegelijk hebben startups nog wel eens het gevoel er hier alleen voor te staan. Ze halen kapitaal op bij venture capital fondsen uit de VS. Daar weet men soms beter wie hier goed bezig is dan wijzelf!'

Nederlands voorzitterschap

`Nu Nederland voorzitter van de Europese Unie is, kunnen we de discussie breder trekken. En dat gebeurt ook. Als voorzitter wil Nederland het potentieel van de Europese interne markt versterken. Tegelijk is het belangrijk alle partijen het gevoel te geven dat ze mede-eigenaar zijn van de oplossing. De Europese Commissie en veel andere lidstaten vertrouwen op de capaciteiten en professionaliteit van het Nederlandse voorzitterschap en gunnen het ons resultaten te boeken.'

'Onder de 550 miljoen Europeanen zijn voldoende innovatietalenten. Op hen moeten we vertrouwen en voortbouwen. Mijn tijd in het kabinet van Neelie Kroes heeft me geleerd dat we innovatie het beste kunnen versterken waar deze zich manifesteert en vooral de ondernemers niet in de weg lopen.'

Zie ook

* Startup Fest Europe