Startklaring tijdens baaninspectie vogelwacht

Sector Luchtvaart

Startklaring tijdens baaninspectie vogelwacht, 12 januari 2014 Amsterdam Airport Schiphol

Introductie

Op 12 januari 2014 vond op luchthaven Schiphol een incident plaats waarbij een voertuig van de vogelwacht was betrokken. Een baanverkeersleider gaf toestemming aan een verkeersvliegtuig terwijl de vogelwacht zich, met zijn toestemming, ook op diezelfde baan bevond. Hierdoor ontstond een zogeheten runway incursion.

Nieuws 13 apr. 2016

Startklaring tijdens baaninspectie vogelwacht

Op 12 januari 2014 vond op luchthaven Schiphol een incident plaats waarbij een voertuig van de vogelwacht was betrokken. Een baanverkeersleider gaf toestemming aan een verkeersvliegtuig terwijl de vogelwacht zich, met zijn toestemming, ook op diezelfde baan bevond. Hierdoor ontstond een zogeheten runway incursion. Het was niet de eerste keer dat een vergelijkbaar incident met een vogelwacht plaatsvond.

Geen van de signaleringssystemen in de verkeerstoren gaf bij het onderzochte incident een indicatie van het aantal voertuigen of vliegtuigen dat op de baan aanwezig was. Er waren weliswaar technische hulpmiddelen beschikbaar in de verkeerstoren die door de baanverkeersleider gebruikt konden worden, maar het gebruik hiervan was niet verplicht. Onder meer naar aanleiding van het onderzochte incident is door de Luchtverkeersleiding Nederland besloten het gebruik van deze hulpmiddelen verplicht te stellen.

De onderzochte runway incursion maakt deel uit van een reeks incidenten op Schiphol. De Onderzoeksraad heeft daarom in maart 2016 besloten een thematisch onderzoek in te stellen naar de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Amsterdam Airport Schiphol. De Raad wil achterhalen of aan deze incidenten meer structurele oorzaken ten grondslag liggen, zoals het ontwerp, de ligging en het gebruik van de luchthaven. Het onderzoek zal naar verwachting een jaar een beslag nemen.