Ministerie overweegt herstel rol eindtoets

Als volgend jaar opnieuw blijkt dat de kansenongelijkheid toeneemt door de veranderde rol van de eindtoets, overweegt het ministerie van Onderwijs de toets weer eerder af te nemen en de basis van het advies te laten zijn. Dat schrijven Jet Bussemaker en Sander Dekker in een reactie op het inspectieverslag.

De eindtoets werd verschoven naar een later moment en de rol werd kleiner. De afgelopen jaren was het advies van de school leidend bij de stap naar het voortgezet onderwijs. Maar uit het inspectieverslag: De staat van het onderwijs dat vandaag verscheen werd duidelijk dat het ontbreken van een objectieve toets in het nadeel uitvalt van achterstandskinderen. Zo wordt hun advies niet verhoogd als ze hoger scoren op de toets dan verwacht.

Toets in februari

Zorgelijk, schrijven minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker in een reactie. Wanneer in 2017 opnieuw blijkt dat er sprake is van nadelige effecten voor achterstandskinderen, overwegen zij om meteen de toets weer af te laten nemen in februari en de uitkomst leidend te laten zijn bij het advies. 'In het belang van onze leerlingen', aldus Bussemaker en Dekker.

Om problemen dit jaar voor te zijn, krijgen alle basisscholen een brief. Daarin wijst het ministerie op de verplichting om het advies bij te stellen als de toets beter gemaakt wordt dan het eerder afgegeven advies. Mocht een school dat niet doen, dan moet die afwijzing goed onderbouwd worden.

Gemengde brugklassen

Verder willen de bewindslieden dat middelbare scholen in elke regio gemengde brugklassen aanbieden, waarin leerlingen kunnen kijken welk schooltype het beste bij hen past. Op dit moment besluiten veel scholen juist om minder van zulke gecombineerde klassen aan te bieden. Wanneer er regionaal te weinig keuzemogelijkheden zijn voor leerlingen zullen de minister en de staatssecretaris `gerichte actie' ondernemen.