Vik Muniz Verso


Mauritshuis maakt eerste tentoonstelling hedendaagse kunstenaar

15 april 2016

In de zomer van 2016 laat het Mauritshuis zich van een geheel andere kant zien. Van 9 juni tot en met 4 september organiseert het museum een tentoonstelling die het publiek niet de voorkant toont, maar juist de achterzijde van wereldberoemde schilderijen zoals Da Vinci's Mona Lisa, Starry
Night van Van Gogh en Meisje met de parel van Vermeer.

De tentoonstelling Vik Muniz: Verso is een samenwerking met de gevierde Braziliaanse kunstenaar Vik Muniz en toont een overzicht van zijn serie `Verso's' aangevuld met vijf speciaal voor deze tentoonstelling gemaakte werken gebaseerd op de collectie van het Mauritshuis. Het is voor het eerst
in de geschiedenis van het Mauritshuis dat het museum een tentoonstelling organiseert met uitsluitend hedendaagse kunstwerken.

Emilie Gordenker, directeur Mauritshuis: "In ons tentoonstellingsprogramma streven wij naar vernieuwende manieren om over onze collectie zeventiende-eeuwse schilderijen na te denken en met ons publiek te delen. Zo ook in deze unieke samenwerking met Vik Muniz. De inspiratiebron voor deze
tentoonstelling zijn de achterzijden van schilderijen, een kant van de kunstwerken die doorgaans voor bezoekers onzichtbaar is. De serie Verso's slaat een mooie brug tussen de hedendaagse kunst van Vik Muniz en de eeuwenoude schilderijen van het Mauritshuis."

Verso's

Vik Muniz is in 2002 begonnen met het fotograferen van achterkanten van schilderijen. In zijn boek Reflex (2005) beschreef hij zijn ambitie om deze foto's op ware grootte op te blazen en tentoon te stellen. In 2008 maakte hij zijn eerste nauwkeurige kopieen van de achterkanten van belangrijke
schilderijen als 3D-objecten: reproducties die perfect nabootsten wat normaal gesproken tegen de muur hangt. Hij doopte deze werken: 'Verso's'.

Voor Muniz is de achterkant van ieder schilderij iets heel individueels dat de geschiedenis van het object laat zien door middel van gaten, ijzerwaar, etiketten en andere merken die in de loop van de tijd zijn opgebracht. De achterkant van een schilderij is verandert door de jaren heen: iedere
eigenaar voegt er iets aan toe en elke behandeling laat zijn sporen na. Het laat de materialen zien waarvan het werk is vervaardigd - zoals spieraam, doek of paneel - maar ook de lijst en de bescherming die is aangebracht om het veilig op zaal te kunnen hangen. Bovendien is het een kant die
doorgaans alleen zichtbaar is voor museummedewerkers. Deze intieme kant van beroemde meesterwerken wil Muniz met de bezoekers delen.

In 2008 heeft Muniz de tentoonstelling Verso gemaakt voor de galerie Sikkema, Jenkins & Co., New York. Hij presenteerde toen achterkanten van meesterwerken als Les Demoiselles d'Avignon van Picasso (MoMA, New York), Starry Night van Gogh (MoMA) en Woman with a Parrot van Renoir (Guggenheim,
New York). In de afgelopen jaren is hij doorgegaan met het vervaardigen van Verso's, zoals La Gioconda - beter bekend als de Mona Lisa - van Da Vinci (Louvre, Parijs), maar ze werden nooit eerder als groep in een museum tentoongesteld.

Aan het Mauritshuis de museale primeur om vijftien Verso's te tonen. Enkele van Muniz' eerdere Verso's worden gecombineerd met nieuwe werken gebaseerd op de collectie van het Mauritshuis. In de tentoonstelling wordt de achterkant onthuld van Johannes Vermeer 's Meisje met de parel en Gezicht
op Delft, Het puttertje van Carel Fabritius, De Anatomisch les van dr. Nicolaes Tulp van Rembrandt en het Gezicht op het eiland Itamaraca in Brazilie van Frans Post. Met dit laatste kunstwerk vestigt Muniz de aandacht op zijn eigen identiteit als Braziliaan en zijn associaties met Johan
Maurits van Nassau-Siegen, de oorspronkelijke eigenaar van het Mauritshuis, gouverneur van Nederlands Brazilie van 1637-1644, en opdrachtgever van het schilderij van Post.

Vik Muniz

Vik Muniz is een wereldberoemde kunstenaar die in New York en Rio de Janeiro werkt. Zijn werk is opgenomen in collecties van toonaangevende musea als MOMA in New York, National Gallery of Art in Washington DC en Tate in Londen. Muniz begon zijn carriere als beeldhouwer, maar raakte gedurende
de tijd steeds meer geinteresseerd in het fotografisch presenteren van zijn werk. Van materialen als suiker, draad, diamanten, chocoladesiroop en vuilnis maakt Muniz gedurfde, ironische en veelal misleidende kunstwerken. Zijn film `Waste Land' won meerdere prijzen in 2010. De film volgt Muniz
die terugkeert naar zijn geboortestad Rio de Janeiro en daar een samenwerking start met de vuilnisplukkers van de grootste afvalberg ter wereld Jardim Gramacho.

Tentoonstelling

Titel: Vik Muniz: Verso
Data: 9 juni tot en met 4 september 2016