Hilversum biedt podium aan talent tijdens Media Talent Week


In de week van 18 tot en met 24 april bruist de mediastad. Mediatalent krijgt een podium en maakt kennis met elkaar en met de vele soorten mediabedrijven in Hilversum. Wethouder Wimar Jaeger van Media: `Wat ik niet voor mogelijk had gehouden zie ik voor mijn ogen ontstaan. Een week lang laat
de nieuwe generatie mediamakers zien wat ze in huis hebben. Ik ben ongelooflijk trots dat Hilversum het podium is van het beste mediatalent uit binnen- en buitenland.'

Tijdens de Media Talent Week vindt de zesde editie van de Media Future Week plaats, is er de tiende editie van het Scenecs Filmfestival; biedt de Google Digitale Werkplaats ondernemers de kans kennis op te doen; organiseert de NPO Telefilms; is er de Topklas Digital Design voor middelbare
scholieren, wordt er in de Vue bioscoop de Dutch College League gehouden en is de pop-up VR Cinema in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid een bezoekje waard.

De Media Talent Week vindt plaats zowel in de stad als op het Media Park. Jong talent vertelt op een andere manier verhalen en zij reflecteren op hun eigen wijze maatschappelijke vraagstukken. Deze talentvolle mediamakers noemen we wel millenials, omdat ze zijn opgegroeid met digitale media en
denken in netwerken. Het effect daarvan is innovatie.

Naast het maken is er tijdens de Media Talent Week heel veel te zien. Het Scenecs Filmfestival toont zestig debuutfilms en documentaires van filmmakers uit 22 landen. Daarnaast worden de nieuwe telefilms die de NPO het komende seizoen op televisie zal brengen gepresenteerd; kunnen mensen
virtual reality beleven en zijn gamers live te aanschouwen.

Over Scenecs Filmfestival

Het SCENECS International Debut Film Festival biedt internationale startende filmmakers een platform om hun films te laten zien. Scenecs is niet zomaar een filmfestival. Het is een filmbeleving. Hier beleef je films als de meest gevarieerde en krachtige kunstdiscipline. De tiende editie van
SCENECS belooft spectaculair, verrassend en heel bijzonder te worden.

media future week

Over Media Future Week

Van 18 tot en met 21 april vindt de zesde editie plaats van de Media Future Week (MFW) die door iMMovator en een groot aantal hogescholen georganiseerd wordt. MFW brengt deelnemers naar een next level in hun vakgebied. De deelnemers worden tijdens dit intensieve programma uitgedaagd om na te
denken over grote media trends en wat dit betekent voor hun vakgebied. MFW biedt ze nieuwe kennis, tools en inzichten door middel van een programma met internationale topsprekers en 50 uur aan co-creatie sessies.

Over Google Digitale Werkplaats

Kleine ondernemers zoals zzp'ers kunnen gratis workshops volgen in Google Digitale werkplaats in Theater Gooiland op maandag 18 april. Nederlandse zzp'ers en kleine ondernemers benutten de groeikansen die het internet biedt nog te weinig, stelt Google Nederland vast. Daarom organiseert Google
samen met Qredits voor deze doelgroep workshops waar zij hun digitale vaardigheden kunnen verbeteren.

Over Telefilms 2016

Startdatum voor Telefilms 2016 is zondag 24 april.

Wekelijks is er een televisiepremiere te zien vanaf zondag 24 april tot de laatste zondag in mei. Telefilms zijn speelfilms voor televisie, die inspelen op maatschappelijke thema's. De eerste telefilm die getoond wordt Hope (Vpro), een persoonlijk drama waarin ambitie en liefde onverenigbaar
lijken.

Over VR Cinema

Ook Hilversum kan nu kennis maken met virtual reality. Tijdens de Media Talent Week is The VR Pop-Up Cinema in Instituut voor Beeld en Geluid te bezoeken van 11.00 tot 16.00 op donderdag 14 april en van 11.00 tot 18.00 op dinsdag 19 april.

Over Dutch College League

De allereerste studenten eSportscompetitie van Nederland wordt live gespeeld in bioscoop Vue in Hilversum. Dinsdag 19 april wordt bekend gemaakt welke teams er tot 14 juni meedoen in de eSportscompetitie van de Dutch College League. In de Premier League spelen 6 teams van 5 personen elke week
tegen elkaar in de bioscoop het spel League of Legend, een van de meest populaire spellen die wereldwijd dagelijks gespeeld wordt door 67 miljoen mensen. Aanwezig is gamer Fabian Diepstraten.

Over Topklas Digital Design

Leerlingen van middelbare scholen gaan aan de slag met media gerelateerde vragen van bedrijven. Doel van het project is om het onderwijsveld en het bedrijfsleven dichterbij elkaar te brengen. De leerlingen die meedoen aan het project zitten in jaar 3 van vmbo, havo en vwo. Topklas Digital
Design geeft de leerlingen een duwtje in de rug om hun creativiteit en talent in samenwerking met anderen in te zetten. Topklas Digital Design is een project van Hilversum Media Campus, een platform voor een leven lang leren in de mediawereld.