OV stapt over op 100% uitstootvrije bussen


Alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer zijn vanaf 2025 vrij van schadelijke uitlaatgassen en binnen veertien jaar geldt dat voor alle bussen in Nederland. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) tekende vandaag samen met gedeputeerde Vermeulen (IPO) en wethouder Langenberg
(metropoolregio's) een overeenkomst met alle vervoerspartijen.

In deze overeenkomst is afgesproken dat er snel meer bussen op elektriciteit en waterstof komen in het openbaar vervoer. De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben het fundament gelegd voor deze overeenkomst, omdat busmaatschappijen uit deze 2 provincies binnen een paar jaar al volledig
elektrisch rijden. De landelijke afspraken met alle provincies en vervoerregio's zijn vastgelegd tijdens de Amsterdamse transport- en milieutop, waar staatssecretaris Dijksma de Europese milieuministers ontving.

Slimme investering

Staatssecretaris Dijksma: "Noord-Brabant en Limburg laten nu al zien dat uitstootvrije bussen een slimme investering zijn voor zowel ons milieu als de economie. We krijgen schonere steden en ook worden minder broeikasgassen uitgestoten die slecht zijn voor het klimaat. Het geeft bovendien een
flinke impuls aan de positie die we als Nederland willen innemen in het verduurzamen van ons stads- en streekvervoer. Nederlandse bedrijven die technieken ontwikkelen en bussen produceren profiteren ook van deze aanpak."

Akkoord

Gedeputeerde Vermeulen namens de 12 provincies: "Ik ben er trots op dat alle provincies deze doelstelling hebben onderschreven. De provincies hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan de totstandkoming van dit akkoord. We moeten nu samen met vervoerders en fabrikanten vol inzetten om de
transitie in de komende maanden te realiseren en de gezamenlijkheid die we hier vandaag uitstralen de komende jaren ook in de praktijk te brengen."

In de provincie Zuid-Holland rijden in Dordrecht en Leiden nu al 51 hybride bussen, binnenkort gaan ook in de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee waterstofbussen rijden, waarvan de de waterstof duurzaam - door middel van windenergie - is opgewekt.

Busvervoerconcessies

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de metropoolregio's hebben met hun ondertekening vastgelegd dat zij bij het uitschrijven van de zogeheten busvervoerconcessies gaan eisen dat alle bussen uitstootvrij moeten zijn. Een andere eis wordt dat de energie die de bussen voedt uiterlijk in 2025
volledig duurzaam wordt opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio. Afgelopen jaren hebben meerdere regio's ook proefgedraaid met waterstofbussen. Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving van de bus, waardoor alleen schone waterdamp wordt uitgestoten.

Voordeel

Voordeel van het vergroenen van de busmarkt is ook dat door de marktwerking ruimte komt voor innovatie in nieuwe en goedkopere technieken. De Nederlandse bedrijven VDL en Ebusco zijn al een belangrijke producent voor elektrische bussen en verkopen deze in zowel binnen- als buitenland. Het
Chinese bedrijf BYD, die ook elektrische vervoersmiddelen maakt, heeft sinds kort ook een vestiging in Nederland. Dit bedrijf leverde onder meer voor Schiphol al 35 elektrische bussen die passagiers van en naar de terminal vervoert en 6 bussen voor op Schiermonnikoog.