Schiphol opent nieuwe parkeergarage

Schiphol opent nieuwe parkeergarage

Schiphol, 14 april 2016

Amsterdam Airport Schiphol zag het jaarlijks aantal passagiers in 2015 opnieuw stijgen. Daarmee neemt ook de vraag naar parkeerruimte toe. Met de opening van de nieuwe Smart Parking parkeergarage op P3 speelt de luchthaven in op de vraag naar parkeermogelijkheden. De passagiersbeleving is belangrijk voor Schiphol en die begint al in de parkeergarage: gemak en snelheid maar ook aandacht voor groen en kunst.

De nieuwe garage, met 2650 parkeerplaatsen, is gebouwd door de vaste partner van Schiphol, Ballast Nedam, en is net voor de grote drukte van de meivakantie. De garage is al geruime tijd online te reserveren via schiphol.nl en inmiddels zijn er al 8000 plaatsen verkocht.

In de hoop dat reizigers makkelijk de weg vinden en zich vlot kunnen orienteren, wordt in de nieuwe parkeergarage gewerkt met een kleur. Het principe heet natural wayfinding waarbij de kleur van het hoofdtrappenhuis een duidelijke baken vormt voor de reizigers. Door deze kleur weer terug te laten komen in de route van de voetgangers in het gebouw, ontstaat een vanzelfsprekende manier van bewegwijzering. Uniek is het gebruik van natuurverf, afkomstig van een vlassoort die op het terrein onder een van de aanvliegroutes van de luchthaven wordt geteeld. Het vlas wordt verwerkt tot lijnolie en vervolgens tot natuurverf. Ook milieuvriendelijk zijn het plaatsen van zonnecellen en het gebruik van ledverlichting.

Wie reist met TUI of Transavia kan de bagage op `P3 Lang Parkeren' inchecken. Het `Drive-Inchecken' is een extra service tijdens de meivakantie en de komende zomerperiode. De nieuwe parkeergarage past in de ambitie van Schiphol: topkwaliteit voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en andere gebruikers.

Info:

* www.schiphol.nl/parkeren