De rol van de vader in de ontwikkeling van zijn kind

15apr2016

16.00

Fotograaf: Dirk Gillissen

De rol van de vader in de ontwikkeling van zijn kind

Pedagogiek

15apr2016 16.00

Oratie

Het bestuderen van de wisselwerking tussen sociale structuur, familie-omgeving en het gedrag van vaders creeert niet alleen een beter begrip van de rol die vaders spelen in de ontwikkeling van hun kinderen, maar biedt beleidsmakers ook handvatten om beleid te ontwikkelen dat beter aansluit bij de wensen en behoeften van vaders, moeders, kinderen, gezinnen en samenlevingen. Dat stelt Renske Keizer in haar oratie.

In de wetenschap stonden vaders lange tijd langs de spreekwoordelijke pedagogische zijlijn. Door gestegen echtscheidingspercentages, hogere arbeidsmarktparticipatie van vrouwen en meer egalitaire opvattingen over de taakverdeling tussen ouders, heeft de rol van vaders in de ontwikkeling van hun kinderen echter een steeds centralere plek ingenomen in het wetenschappelijke (en het maatschappelijke) debat.

Het meeste vaderschapsonderzoek richt zich op wat de vader doet en welke invloed dat gedrag heeft op de ontwikkeling van het kind. De omstandigheden waaronder de invloed van de vader op de ontwikkeling van zijn kind het grootst dan wel kleinst is, zijn volgens Keizer onderbelicht.

Keizer besteedt in haar onderzoek expliciet aandacht aan de bredere context die het gedrag en de invloed van de vader op de ontwikkeling van het kind kan beinvloeden. Meer specifiek bestudeert zij in hoeverre de invloed van de vader op de ontwikkeling van zijn kind afhangt van de taakverdeling in het gezin, de familiestructuur en sociale klasse waarin de vader zich begeeft, de ontwikkelingsfase van zijn kind en ook het land waarin de vader woont.

Mw. prof. dr. R. Keizer, bijzonder hoogleraar Pedagogiek, in het bijzonder de rol en pedagogische betekenis van vaderschap: Waar staat papa? Over grenzen denken.

Deelname

Toegang vrij

Locatie

* Aula - Oude Lutherse kerk

Singel 411 | 1012 XM Amsterdam

Gepubliceerd door UvA Persvoorlichting