Telecomsector overtreedt met abonnementen de wet


Utrecht, 20160415 -- Bij abonnementen met inbegrepen telefoon lijkt het apparaat een ‘cadeau’ dat de aanbieder bij het abonnement weggeeft. Deze gang van zaken is niet correct, zo oordeelde de Hoge Raad al in 2014. Het is inmiddels echter 2016 en abonnementen zijn nog altijd even ondoorzichtig, zo blijkt uit een steekproef van Goedkoopstesimonly.net. Minister Dijsselbloem liet op 14 april jongstleden per brief aan de Tweede Kamer weten dat de telecomsector nog geen juiste aanpak heeft gekozen.

 Telecomaanbieders zijn volgens de uitspraak van de Hoge Raad illegaal bezig. De consument denkt een gratis telefoon te krijgen van de aanbieders, maar gaat in werkelijkheid een lening aan die wordt verkocht als abonnement. Hiermee wordt de Wet Financieel Toezicht (WFT) door de bedrijven niet nageleefd. Vorig jaar werd al aangestipt door de Vastelastenbond dat er nog niets met het oordeel was gedaan, maar zelfs nu is er nog altijd geen verandering gekomen in de abonnementsvormen die worden aangeboden.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kan en zou moeten ingrijpen, maar heeft dat tot dusver nog niet overtuigend gedaan. Een verklaring die hiervoor gegeven wordt door critici, is dat de telecomsector lobbyisten inhuurt die interventies tegenhouden. De AFM heeft inmiddels echter, naar aanleiding van de brief van de minister, aangegeven dat er door hen een ‘redelijke termijn’ zal worden vastgesteld, waarbinnen telecomaanbieders aan de WFT-eisen moeten voldoen. “De AFM zal deze termijn binnenkort vaststellen, waarbij zij rekening houdt met zowel de belangen van de telecomsector als de bescherming van de consumenten”, zo valt te lezen in een bericht op de website van AFM.

De steekproef van Goedkoopstesimonly.net bevat enkele van de grootste aanbieders, en laat zien dat er noch voor het lenen wordt gewaarschuwd, noch duidelijkheid wordt verstrekt over de balans tussen telefoniekosten en afbetaling.

www.goedkoopstesimonly.net/telecomsector-overtreedt-abonnementen-wet/