Schilderij Weenix naar Rijksmuseum Twenthe


Schilderij Weenix na tentoonstelling niet terug naar depot

18 april 2016

Den Haag, 18 april 2016 - Het is nu nog een van de blikvangers in de huidige tentoonstelling van het Mauritshuis over het depot: een gigantisch kunstwerk van 2,5 bij 3 meter met de afbeelding van een dode zwaan gemaakt door de zeventiende-eeuwse schilder Jan Weenix. Na de tentoonstelling hoeft
het schilderij niet terug naar het depot van het Mauritshuis, maar wordt in langdurig bruikleen gegeven aan het Rijksmuseum Twenthe. Vanaf 7 augustus is het monumentale stilleven permanent te zien in een van de nieuwe collectiekabinetten in het Enschedese museum.

Emilie Gordenker, directeur Mauritshuis: "Sommige werken verdienen een permanente plek in de spotlight, zoals dit imposante schilderij van Weenix. Het Mauritshuis heeft zich er daarom ook voor ingespannen om een goede gastheer te vinden, zodat het werk na de tentoonstelling te zien kan
blijven." Arnoud Odding, directeur Rijksmuseum Twenthe: "De dode zwaan is een fenomenaal schilderij dat niet voor niets aan het begin van de negentiende eeuw is verworven door het Mauritshuis als pendant van de stier van Potter. In Rijksmuseum Twenthe zal het vrijwel permanent te zien zijn, in
samenhang met enkele andere zeventiende-eeuwse topstukken."

Dode zwaan van Jan Weenix

Te groot

Het schilderij Dode zwaan van Jan Weenix is nog tot en met 8 mei te zien in de tentoonstelling Hoogte- en dieptepunten uit het depot in het Mauritshuis. In de tentoonstelling wordt een selectie van tweeenvijftig schilderijen in groepjes gepresenteerd waarbij steeds de vraag centraal staat
waarom de betreffende werken niet op zaal hangen. De reden dat het schilderij van Weenix niet getoond wordt is het enorme formaat van het kunstwerk. Het Mauritshuis is niet gebouwd als museum, maar als woonhuis. Daardoor hebben de zalen een intiem karakter en is er voor grote formaten weinig
plaats. Op enkele uitzonderingen na, zoals De stier van Paulus Potter, bestaat de collectie dan ook uit schilderijen van bescheiden afmetingen. In 1821 werd het enorme kunstwerk van een dode zwaan van Jan Weenix aangeschaft, als tegenhanger voor De stier. Men hing schilderijen toen nog graag
dicht op elkaar en gerangschikt naar grootte. Inmiddels zijn de inzichten veranderd en wordt de Weenix wegens ruimtegebrek al een tijdje niet meer tentoongesteld. Het Mauritshuis was dan ook op zoek naar een ander museum dat wel plaats heeft voor deze `grote jongen'.