Protestants zijn: God roept - Protestantse Kerk Nederland


14 april 2016

Lute Beute voelt zich meer christen dan protestant. God roept ons en niet andersom.

Pagina-inhoud

*Ik heb eigenlijk niet zo'n bewust gevoel van "protestant zijn". Door mijn opvoeding waren er Christenen en niet Christenen, zo simpel was het. Nu is het zo, dat protestant zijn voor mij niet meer en niet minder betekend, dan je thuis voelen in een bepaalde gemeenschap. Een gemeenschap die
Jezus Christus als hun Heer belijdt.

Thuis waren we lid van een Hervormde gemeente, mijn vrouw is van huis uit Gereformeerd. Zij heeft mij, op mijn eigen verzoek meegenomen naar haar kerk toe. Bij die gemeente voelde ik mij welkom en heeft mijn geloof verder tot ontplooiing kunnen komen. Maar dat had misschien in iedere
willekeurige andere Christelijke geloofsgemeenschap kunnen zijn. Van Katholiek tot Evangelisch. God roept ons en niet andersom.

Mede omdat ik al meer dan dertig jaar lid ben van een Interkerkelijke gospel-groep, kom ik in een veelvoud aan kerken en gemeenten. Dit geeft een extra kleuring aan mijn geloof. Juist die schakering, die verschillen in beleven en belijden, geven mij een genuanceerde kijk op de verschillende
kerken.

Iedereen heeft dezelfde Vader, alleen kijken we er uit een ander perspectief naar. Dat ligt aan ons, niet aan God de Vader. Zonlicht valt in een prisma uiteen in een brede schakering van kleuren. Maar het is nog steeds datzelfde licht van die ene bron.

Lute Beute

Lute Beute is gemeentelid van de Gereformeerde Kerk in Wezep. Op zondag 17 april 2016 vertelt hij om 19:00 aan Zin Zout & Zegen (EO NPO Radio 5) wat hem naar de kerk brengt en wat hij meeneemt naar huis en de nieuwe week in.

Presentator Petra de Joode gaat met Beute in gesprek over zijn redenen om naar de kerk te gaan en over zijn relatie met God. "Die relatie vind ik zelf wel dubbel", zegt hij. "Mijn Godsbesef is groot, mijn vertrouwen in Hem is mijn fundament. En toch vind ik het lastig om een goed gesprek met
Hem te hebben. Mijn gebeden zijn meer korte `schietgebedjes' heb ik gemerkt, maar dan wel veelvuldig."