Besluiten Algemene Vergadering van Aandeelhouders

Den Haag, 14 april 2016 - De strategische herorientatie van de internationale activiteiten van PostNL, die in mei 2015 is aangekondigd, heeft geleid tot het besluit van PostNL om te blijven investeren in zijn Duitse activiteiten (Postcon). Dit besluit is gebaseerd op de verbeterde resultaten van de activiteiten. Postcon heeft groeipotentieel in de Duitse postmarkt. Om dit potentieel volledig te benutten heeft PostNL besloten de `last-mile'-activiteiten in Frankfurt te verkopen en de minderheidsaandeelhouder uit Postcon National uit te kopen. Beide transacties zijn onderwerp van goedkeuring door de relevante autoriteiten.

PostNL ondersteunt het lokale management en verwacht dat het in staat zal zijn om de winstgevendheid van Postcon te verbeteren door zijn marktaandeel te vergroten door het klantenbestand uit te breiden, verbeterde prijsstelling en de implementatie van verdere kostenbesparingen. PostNL verwacht dat Postcon in 2016 break-even zal zijn en in de jaren daarna zal gaan bijdragen aan de winstgevendheid.

Dit besluit zal de verwachting van PostNL voor het onderliggend cash bedrijfsresultaat van 2016 niet beinvloeden. De ambitie voor 2020 zal aangepast worden naar tussen EUR285 miljoen - EUR355 miljoen, ten opzichte van EUR265 miljoen - EUR335 miljoen exclusief onze Duitse activiteiten.

Strategic review internationale activiteiten

In mei 2015 kondigde PostNL een strategische herorientatie aan van de internationale activiteiten. De strategische herorientatie van de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk leidde eind juli tot een overeenstemming op hoofdpunten over een voorgenomen verkoop van Whistl aan het management, die op 23 oktober 2015 werd afgerond. Op 2 oktober 2015, kondigden we het besluit aan om te blijven investeren in de ontwikkeling van onze Italiaanse activiteiten.

Postcon key facts

EUR494 million turnover, 1 billion letters, 2,700 employees - 2,100 FTE More than 20 million households, >4,000 clients, 118 locations

Extra informatie

Over PostNL

Wij zijn PostNL. Wij verbinden voor onze klanten de fysieke en online wereld. Zo verzorgen we de communicatie tussen mensen en bedrijven. Op een gemiddelde dag bezorgen we in heel Nederland 500.000 pakketten en 10 miljoen brieven. We bieden steeds meer nieuwe diensten door combinaties van slimme netwerken, digitale toepassingen en juiste communicatiekanalen. Hiermee willen we het dagelijkse leven voor onze klanten gemakkelijker maken. Als het eerste beursgenoteerde postbedrijf beschikken we over het grootste en modernste netwerk voor brieven, pakketten en e-commerce in de Benelux. Daarnaast zijn we actief in Duitsland en Italie. Bij PostNL werken in totaal meer dan 49.000 mensen. In 2015 bedroeg onze omzet bijna EUR 3,5 miljard.