Hoe scoort de clubcommunicatie? Houd een enquete! - Rotterdam Sports..


Hoe scoort de clubcommunicatie? Houd een enquete!

20 april 2016 / Martin van Berkel

Sluit de communicatie van de vereniging goed aan op de wensen van de doelgroepen? Welk communicatiemiddel mag de club niet langer onbenut laten en welk middel kan de club beter niet meer of anders inzetten? En over welke onderwerpen kan de club beter communiceren? Elke vereniging wil haar
doelgroepen zo goed mogelijk bedienen. Een enquete is een uitgelezen middel om te achterhalen of de huidige communicatie-inzet goed is en waar de club aanpassingen moet overwegen.

Een communicatie-enquete is niet alleen geschikt om inhoudelijke input te verkrijgen voor het al dan niet aanpassen van de huidige communicatie. Zo'n enquete is ook heel geschikt om te verkennen welke mensen iets kunnen betekenen voor de communicatiewerkzaamheden van de club. Vragen in de
enquete over de capaciteiten en ideeen van leden op het gebied van clubcommunicatie en over hun bereidheid hier zelf iets in te betekenen, kunnen zomaar extra handjes opleveren.

Voorbeeldenquete
In het Handboek Communicatie voor sportverenigingen gaat een hoofdstuk over communicatieonderzoek. In dit handboek staat ook een voorbeeldenquete opgenomen. Deze enquete kun je hier als Word-bestand downloaden.

Ook kun je de voorbeeldenquete als een kant-en-klaar Google-formulier ontvangen. Google Formulieren bevat alle functionaliteiten die benodigd zijn om bijvoorbeeld deze communicatie-enquete af te nemen. Google verzamelt alle gegevens automatisch in een spreadsheet, die je kunt downloaden als
Excel-bestand. Ook maakt Google zelf een visuele weergave, inclusief taart- en staafdiagrammen, van de uitkomsten van de enquete. Om Google Formulieren te kunnen gebruiken is een Google-account een vereiste. Voor het invullen hebben de respondenten geen Google-account nodig. Google Formulieren
is te bereiken via www.google.com/forms/.