Museumbeleving

20apr2016

17.00 - 18.30

Rijksmuseum van Oudheden: tentoonstelling IJstijd

Museumbeleving

In samenwerking met Lectoraat Crossmedia, HvA Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

20apr2016 17.00 - 18.30

Lezing

Musea proberen in hun tentoonstellingen steeds vaker `unieke belevingen' neer te zetten, om hun bezoekers te raken, te inspireren of iets te leren. Liefst op zo'n manier dat een zo groot mogelijke doelgroep zich aangesproken voelt. Maar hoe doe je dat? Wat is beleving precies? En: hoe weet je of je bezoekers het ook zo hebben ervaren? Hoe meet je de impact, zodat je die resultaten kunt verwerken in een volgende tentoonstelling? Het tweede deel van een drieluik over beleving, met Merel van der Vaart, Marielle Beek, Caroline Breunesse, Harry van Vliet en Bernadette Schrandt.

Het museumbezoek is de afgelopen twee jaar toegenomen, met respectievelijk 13% en 8%. Daarmee lijkt de branche steeds beter tegemoet te komen aan de voorwaarde om toegankelijk te zijn voor een zo breed mogelijk publiek. Maar toegang tot cultureel erfgoed is slechts een van de maatschappelijke kerntaken van het museum. Van museummedewerkers wordt namelijk ook verwacht dat zij bezoekers tijdens hun bezoek iets laten leren, emotioneren en inspireren.

Daarmee wordt belevingswaarde gedefinieerd als het vermogen van musea om bezoekers te raken en te inspireren. Extra aandacht wordt geschonken aan digitale media, zoals levensechte 3D objecten en virtual reality belevingen, die bij zouden kunnen dragen aan deze taak om bezoekers te inspireren. Maar is dit ook echt zo?

Het lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam doet in het project `De Belevingswaarde van Musea' onderzoek naar de manier waarop tentoonstellingsmakers sturen op de bezoekersbeleving, met daarbij extra aandacht voor digitale middelen. Samen met Merel van der Vaart, Marielle Beek, Caroline Breunesse en Harry van Vliet bespreken we bovenstaande vragen. Voorafgaand aan de discussie leidt Bernadette Schrandt, projectleider van `De Belevingswaarde van Musea', de discussie in aan de hand van het reeds gedane onderzoek.

Over de sprekers

Merel van der Vaart is promovenda bij de Amsterdam School of Heritage and Memory Studies van de UvA en doet binnen het Allard Pierson Museum onderzoek naar de veranderende positie van het museumobject, nu digitale media een steeds grotere rol spelen in het tentoonstellingsaanbod. Haar onderzoek is onderdeel van het vierjarige Europese ICT project Material Encounters with Digital Cultural Heritage, meSch.

Marielle Beek is directrice van zowel Perspekt Studio's als East Side en is zeer ervaren op het gebied van experience design. Perspekt Studio's adviseert over, concipieert, ontwerpt (2D en 3D) en realiseert grote en kleine ruimtelijke projecten voor musea en bezoekerscentra, alsmede interieurs. East Side richt zich op live communicatieprojecten.

Caroline Breunesse is als Hoofd Tentoonstellingen en Programma-manager Vernieuwing verantwoordelijk voor de vernieuwing van Naturalis in Leiden. Hier wordt gewerkt aan een geheel nieuwe vaste presentatie in een geheel nieuw gebouw. Meer dan ooit zetten de makers in op `beleving`. Daarvoor zetten zij uiteenlopende middelen in en doen zij uitgebreid publieksonderzoek.

Harry van Vliet is sinds 2013 lector Crossmedia aan de HvA, initiatiefnemer van o.a. de RAAK-projecten: Cultuurwijsheid, Museumkompas en The Future Now, en heeft diverse publicaties op zijn naam staan over cultureel erfgoed, festivalbeleving, crowd-sourcing en mediastrategie. Van Vliet was als eerder werkzaam als business consultant en als senior onderzoeker bij het Telematica Instituut.

Bernadette Schrandt werkt sinds 2013 als onderzoeker bij het lectoraat Crossmedia en is tevens projectleider van `De Belevingswaarde van Musea'. In dit project werkt zij met verschillende musea samen om te kijken hoe deze organisaties sturen op een bepaalde bezoekersbeleving.

Koen Peters (moderator) is is docent aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij leidde eerder de sessie rondom `Festivalbeleving' en zal dit tevens doen voor de laatste sessie van dit drieluik over winkelbeleving.

Drieluik beleving

Festivals, musea en winkels hebben er de mond vol van: `beleving'. Het draait niet langer om het simpelweg aanbieden van concerten, objecten of producten; men wil `een beleving neerzetten' voor de bezoeker. Maar wat is beleving precies? Hoe wordt een beleving gecreeerd, en hoe maak je het meetbaar? In SPUI25 gaat het Lectoraat Crossmedia (HvA) in op die vragen in drie programma's: de festivalbeleving (23 maart), de museumbeleving (20 april) en de winkelbeleving (25 mei).

Aanmelden

Toegang tot de activiteiten van SPUI25 is gratis. Aanmelden is niet vrijblijvend. Wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl | T: 020 525 8142.

AANMELDEN

* www.spui25.nl

* Spui 25

Spui 25-27 | 1012 XM Amsterdam +31 (0)20 525 8142

Gepubliceerd door Spui25