Leren over Europese Corridors door pionieren

Leren over Europese Corridors door pionieren

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 20 april 2016- Laatste update: 20 april 2016 09:50 uur

Op vrijdag 15 april organiseerde Rijkswaterstaat de bijeenkomst Safe, efficient and multimodal European Corridors in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Delegaties vanuit verschillende EU-lidstaten kwamen bij elkaar om ervaringen en uitdagingen te delen ten aanzien van de toekomst van Europees corridormanagement.

Corridors zijn verbindingen tussen belangrijke bestemmingen in Europa die bestaan uit waterwegen, autowegen en rails. Corridormanagement is de afstemming die nodig is om vervoersstromen te beheren. Maar wat vraagt dat van de verschillende lidstaten?

Transport in 2025

Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, trapte de bijeenkomst af met een toekomstvisie. In 2025 bestaat er in Europa een transportnetwerk, waardoor efficient, veilig en duurzaam vrachtverkeer mogelijk is. We maken dan optimaal gebruik van intelligente transportsystemen, zodat geen vrachtwagen, trein of vrachtschip leeg vertrekt.

Daarna was het woord aan Claire Depre, hoofd van Unit DG Move van de Europese Commissie. Het antwoord op de uitdagingen van corridormanagement ligt volgens haar in meer samenwerking. Depre riep op tot een bottom-up benadering: van welke innovatieve voorbeeldprojecten kunnen we leren?

Uitdagingen private sector

Business cases uit de havens van Rotterdam en Antwerpen boden een inkijk in de private sector. De Rotterdamse haven is de grootste van Europa en de motor van de Nederlandse economie. Een grote uitdaging ligt volgens Victor Schoenmakers, directeur Corporate Strategy bij de haven van Rotterdam, in het delen van logistieke informatie. Zonder samenwerking zorgen alle bedrijven voor een eigen dataset die zij alleen zelf kunnen gebruiken. Daarom pleit hij voor een gezamenlijk systeem, zodat data eenvoudig gedeeld wordt en de handel en logistiek als geheel kan groeien.

Voorbeeldprojecten

Verschillende bestaande projecten zijn al ver met slim corridormanagement. Pieter Janssen, directeur Scheepvaart en Watermanagement bij Rijkswaterstaat, illustreerde dat aan de hand van het CoRISMa-project, een samenwerking van zes Europese landen. Vaartuigen wisselen daarbij onderling en met waterwegbeheerders informatie over hun positie uit waardoor onder andere wachttijden bij sluizen significant verminderen. Florien van der Windt, projectleider zelfrijdende auto's bij het ministerie van IenM, pleitte voor meer experimenten met zelfrijdende voertuigen. Die worden nu ook Europees ondersteund middels het Verdrag van Amsterdam, dat op 14 april werd getekend door de lidstaten en de Europese auto-industrie.

Slotwoord

Pieter Janssen blikte namens Rijkswaterstaat terug op een geslaagde bijeenkomst. Hij benadrukte nog een keer het belang van samenwerking tussen overheden van lidstaten, de EU en het bedrijfsleven. Ook riep hij iedereen op om met out-of-the-boxoplossingen te komen om corridormanagement naar het volgende niveau te brengen.