9 procent meer verkeersdoden in 2015


21 april 2016 , Schadeherstel

Het streven van de Nederlandse overheid om in 2020 uit te komen op maximaal 500 verkeersdoden heeft een flinke deuk opgelopen. In 2015 zijn er namelijk weer meer mensen omgekomen in het verkeer dan het jaar daarvoor: 621.

Dit betekent een stijging van 9 procent ten opzichte van 2014, toen 570 dodelijke verkeersslachtoffers vielen. Vooral onder mannelijke automobilisten en oudere mannen op een scootmobiel vielen meer slachtoffers. Dit blijkt uit cijfers van CBS en Rijkswaterstaat, onderdeel van het ministerie
van Infrastructuur en Milieu.

In 2015 vielen 621 verkeersdoden, 51 meer dan in 2014. In totaal kwamen 458 mannen en 163 vrouwen om het leven bij een verkeersongeluk. In 1972 kwamen de meeste mensen om bij een verkeersongeval: 3 264. Daarna zette een dalende trend in.

Na de forse daling van 12 procent in 2013 ten opzichte van 2012 bleef het aantal verkeersdoden gelijk in 2014. Nu is er dus weer een stijging zichtbaar.

De stijging in 2015 zit vooral bij de mannelijke autobestuurders. Het aantal dodelijke slachtoffers steeg van 104 in 2014 naar 146 in 2015. Het aantal vrouwelijke autobestuurders dat verongelukte daalde van 44 naar 31.

Ook het aantal bestuurders van een scootmobiel dat is overleden na een verkeersongeval is onder mannen toegenomen van 21 in 2014 naar 36 in 2015. Het aantal vrouwelijke bestuurders dat overleed na een ongeluk in een scootmobiel is veel lager: 5 in 2015. Het aantal overleden fietsers is voor
het tweede jaar op rij gelijk gebleven.

De meeste verkeersdoden waren bestuurders of passagiers van personenauto's (224 slachtoffers), gevolgd door fietsers (185 slachtoffers). Er kwamen 57 voetgangers om door een verkeersongeluk. Vorig jaar overleden ongeveer evenveel bestuurders van een scootmobiel (41) als brom- of snorfietsers
(42) en motorrijders (47).

Voorts is leeftijd een belangrijke factor. De meeste verkeersdoden vielen in 2015 onder 80-plussers: 119. Het aantal verkeersdoden onder twintigers is sinds 2010 gedaald, net als onder dertigers en veertigers.

In de periode 2010-2015 verongelukte 15 procent van alle verkeersslachtoffers tussen 14 en 16 uur 's middags. In de avondspits, tussen 16 en 18 uur, vielen meer dodelijke slachtoffers (15 procent) dan in de ochtendspits tussen 7 en 9 uur (7 procent).

Uitgesplitst naar regio vielen de meeste verkeersslachtoffers in Noord-Brabant: 117. Dat zijn er 17 meer dan in 2014. Noord-Brabant heeft ook het meest uitgebreide wegennet van alle provincies (bijna 23.000 kilometer). In Groningen nam het aantal verkeersdoden relatief het sterkst toe. Daar
vielen in 2015 28 verkeersdoden tegenover 19 in 2014. Zeeland en Overijssel waren de enige provincies waar minder dodelijke verkeersslachtoffers vielen.

Gerelateerde artikelen

* 1.900 meer ernstig verkeersgewonden in 2014

03 december 2015, Federatie

In 2014 vielen er in het verkeer naar schatting 20.700 ernstig verkeersgewonden. Dit is een toename met 1.900 ten opzichte van 2013. De doelstelling van de overheid om in 2020 te komen tot maximaal 10...

Lees het hele bericht
* Aantal verkeersdoden daalt niet verder

06 mei 2015, Federatie

In 2014 zijn 570 mensen omgekomen door verkeersongevallen in Nederland. Na de forse daling van 12 procent in 2013 ten opzichte van 2012, is het aantal verkeersdoden in 2014 gelijk aan dat in 2013.

Lees het hele bericht