Dijkencombi start dijkverbetering `t Overvaren - Waterschap Vallei e..


De Dijkencombi begint in mei met de verbetering van de dijk bij het gehucht 't Overvaren. Hier wordt vlak achter de woningen langs gewerkt. Bij de Westdijk wordt nog gewerkt aan de aanleg van de transportroute, daarna wordt ook hier begonnen met ophoging van de dijk.

Bij `t Overvaren wordt eerst onder archeologische begeleiding de sloot ontgraven. Begin juni wordt zand en klei aangevoerd voor de ophoging van de dijk. Hiervoor wordt bij Zwarte Noord een loslocatie voor schepen ingericht.
Het gaat hier om een stuk dijk achter circa tien woningen. Om de dijk steviger te maken wordt die (buitendijks) iets verbreed. Achter twee woningen worden damwanden geplaatst.
Ongeveer vier weken voor de bouwvakvakantie plaatst de Dijkencombi een zogenoemde hydroballastzak op de vers aangebrachte klei. Hierdoor ontstaat meer druk op de ondergrond, wat het zettingsproces (inklinken van de grond) versnelt. Deze zakken worden gevuld met water uit de Eem. Door het
gebruik van de ballastzak wordt een ophoogslag voorkomen. Dat geeft minder hinder en versnelt het werk. Naar verwachting is het werk bij 't Overvaren in oktober van dit jaar klaar.

Fietspad

In samenwerking met Waterschap Vallei en Veluwe, gemeente Bunschoten, gemeente Baarn en Provincie Utrecht heeft uitvoerder Dijkencombi twee belangrijke verbeteringen in het ontwerp doorgevoerd. Het fietspad op de Eemdijk wordt doorgetrokken naar de Bisschopsweg. Fietsers komen daardoor niet
meer op de rijbaan en hoeven niet meer over te steken, wat de veiligheid ten goede komt.
Daarnaast vervallen de zogenaamde glooiingselementen (verharding met betonzuiltjes) op vrijwel de gehele dijk langs het Zuidereind, tussen de Bisschopsweg en de A1. De dijk krijgt weer een groen aanzien. Hiermee komt de Dijkencombi tegemoet aan de wens van omwonenden.

Transportroute Westdijk

Bij de Westdijk wordt momenteel nog gewerkt aan de transportroute, die nodig is om zand en klei voor de dijkverbetering te vervoeren naar de Westdijk. Deze route vanaf de laad- en loslocatie loopt parallel aan de Eemdijk, waar de route vervolgens over de Eemdijk gaat via een ongelijkvloerse
kruising. Hier is inmiddels een container neergezet, die dient om fietsers en voetgangers veilig te kunnen laten passeren. Voor autoverkeer is deze route afgesloten. De transportroute loopt vanaf de kruising parallel door langs de zuidzijde van de Westdijk richting de Flevolaan.

Zwart zand

Als de transportroute klaar is, begint de verbetering van de dijk. Dit gebeurt, afhankelijk van de locatie, in twee of drie ophoogslagen. Tussen elke ophoogslag zit vier weken. In die tijd krijgt de grond tijd om te `zetten' (inklinken). De dijk krijgt een kern van zand waarna de dijk wordt
afgewerkt met minimaal een halve meter klei. Er wordt zogenoemd thermisch gereinigd zand gebruikt. Dit zand is in een verbrandingsoven verhit en gereinigd en heeft daardoor een zwarte kleur.