Innovatie en investeringen nodig om doelstelling verkeersveiligheid te halen

Innovatie en investeringen nodig om doelstelling verkeersveiligheid te halen

22 april 2016

Op 21 april 2016 werden tijdens het tweejaarlijkse Nationaal Verkeersveiligheidscongres (NVVC) het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in 2015 bekend gemaakt. Ten opzichte van 2014 is dit aantal verkeersdoden met negen procent gestegen. Van 570 slachtoffers in 2014 naar 621 in 2015. Ook het aantal dodelijke slachtoffers op provinciale wegen steeg het afgelopen jaar: van 103 naar 110.

Dit is opvallend aangezien er de afgelopen jaren juist een daling te zien was in het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. Voor provincies zijn de cijfers een extra stimulans om vol in te zetten op de proactieve aanpak met betrekking tot verkeersveiligheidsbeleid. Deze aanpak hebben de provincies onlangs mooi verwoord in een `Visiedocument Verkeersveiligheid'. Hierin worden ook de acties beschreven die provincies in gang zetten om die nieuwe aanpak van de grond te krijgen.

Proactief verkeersveiligheid wordt nu breed opgepakt, zo bleek eens te meer tijdens het Congres. Tijdens meerdere programmaonderdelen werd hij aangehaald. Ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) gaat ermee aan de slag. Het is een van de speerpunten in het beleid van de minister. Zo liet Marjolijn Sonnema (directeur wegen en verkeersveiligheid bij IenM) als plaatsvervanger van de minister weten. Er moet worden ingezet op de risicogestuurde aanpak waar de provincies nu aan werken. Ook de gemeente Amsterdam en Rijkswaterstaat zijn aan de slag gegaan met proactieve indicatoren voor snelheid en alcohol in het verkeer.

De andere twee speerpunten van het Rijk zijn het verzamelen van ongevalsdata en bewustwording van verkeersveiligheid via verkeerseducatie en innovatieve technische oplossingen. Sonnema gaf aan dat met deze drie speerpunten de doelstelling van 500 dodelijke verkeersslachtoffers in 2020 gehaald kan worden. Volgens het ministerie varen we de juiste koers en is de lange termijntrend nog altijd goed en liggen we op schema richting de 2020-doelstelling.

Peter van der Knaap (directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, SWOV) heeft daar twijfels bij. Zo bleek uit zijn presentatie later op de dag. Er liggen nog veel uitdagingen op het gebied van infrastructuur, daarnaast neemt de vergrijzing toe, wordt er bezuinigd op verkeersveiligheid bij gemeenten en blijft de verkeersdrukte toenemen.

Volgens Van der Knaap moet daarom (extra) geinvesteerd worden in verkeersveiligheid. Deze investeringen betalen zich volgens Van der Knaap altijd terug. Het rendement zou bij investering in verkeersveiligheid zelfs zeer hoog zijn: vier keer de investering levert het op!