Met Solidariteitsmonitor betere grip op big data


26 april 2016 , Federatie

Het Verbond van Verzekeraars komt met een jaarlijkse Solidariteitsmonitor. Deze is bedoeld om grip te houden op de stroom aan big data, waarover zorgen bestaan met betrekking tot het waarborgen van de privacy en solidariteit.

Dat staat in de green paper 'Grip op data' van het Verbond van Verzekeraars, die hieronder te downloaden is. Het verbond erkent daarin dat big data kansen biedt voor de maatschappij, maar dat er ook zorgen zijn.

Autoverzekeringen
Specifiek voor autoverzekeringen geldt dat een bepaalde hoeveelheid data de verzekeraar in staat stelt behoorlijk precies in te schatten hoe groot de kans op schade is. Aanvullende data over bijvoorbeeld de onderhoudshistorie van de auto, maken die inschatting niet per se beter. Wel acht het
verbond het mogelijk dat verzekeraars door de komst van big data een overstap zullen maken van inferred data (afgeleide data) naar observed data (werkelijk geconstateerde data).

Kansen
Een auto die is uitgerust met een chip die het rijgedrag bijhoudt, kan bij een botsing gelijk een seintje geven naar de verzekeraar die vervolgens het schadebehandelingsproces snel kan opstarten. De klant hoeft dan op het moment van schade niet op zoek naar een schadeaangifteformulier, maar
krijgt van de verzekeraar direct een telefoontje met de vraag of hulp welkom is. Ook kunnen verzekeraars met big data de wensen van hun klanten nog beter begrijpen en klantgerichter meedenken. Uit de verzamelde data van alle verzekerden, kunnen verzekeraars verbanden vinden die helpen bij het
oplossen van maatschappelijke vraagstukken en op grond van klantdata, eventueel in combinatie met externe data, kunnen klanten geholpen worden om risico's te voorkomen. Big data-analyses kunnen ook gebruikt worden om van klanten een op maat gesneden premie te vragen. Meer data kan ds ook tot
meer verzekerbaarheid leiden, omdat er meer bekend is over de risico's. Tot slot kan big data helpen bij het opsporen van fraude met schadeclaims.

Zorgen
Er zijn echter ook zorgen. Een belangrijke zorg richt zich op de privacy van klanten, het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Een andere zorg is de mogelijke spanning tussen big data en solidariteit. Tot slot is er de zorg over het model van verzekeraars. Hebben klanten
straks nog wel een verzekeraar nodig? En als alleen klanten die veel risico lopen zich verzekeren, wordt de premie dan niet veel te hoog?

Solidariteitsmonitor
De Solidariteitsmonitor, die het verbond jaarlijks wil organiseren, moet vroegtijdig de negatieve gevolgen van de toepassingen met big data opsporen, ofwel hoe de bandbreedte tussen de laagste en de hoogste premie en de daarbij behorende dekking en voorwaarden zich ontwikkelt. Wat er
vervolgens met de resultaten van de monitor wordt gedaan is nog onderwerp van discussie.

* Grip op data - green paper Big Data

981 KB

Download