Rijksmuseum toont omgang consument en prent door de eeuwen heen

26 april 2016 - 12:07

De vijf prentenkabinetten op elke verdieping van het Rijksmuseum zijn opnieuw ingericht met prenten en tekeningen uit de rijke collectie van het Rijksprentenkabinet. Rond het thema `prenten en consumenten' zijn het komende kwartaal werken te zien van bekende en minder bekende kunstenaars uit de 16de tot de 19de eeuw zoals Hans Liefrinck I, Willem Janszoon Blaeu en Otto Greiner. Te zien zijn ingekleurde houtsneden en prenten (16de en vroege 17de eeuw), knip-en-plak-prenten (late 17de eeuw), maar ook opticaprenten, die de kijker een reis laten maken (18de eeuw) en werken waarin het proces van drukpers tot huiskamer is verbeeld (19de eeuw).

Vijf prentenkabinetten opnieuw ingericht

Prent en consumenten

Hoewel de onderwerpen van de prenten zeer uiteenlopen staat dit keer de omgang van de consument met de prent centraal. De presentatie toont hoe de prent van de drukpers in de winkel terecht kwam en hoe de consument met de prent omging. Door de eeuwen heen was het gebruikelijk de prent in te kleuren, uit te knippen en op te plakken. Inkleuren had in de 16de eeuw als doel de voorstellingen aantrekkelijker te maken en het prestige te verhogen. Uitknippen was een rage in de 17de eeuw. Uitgevers maakten zelfs speciale knipprenten en gedrukte handleidingen.

Hoogtepunten

jacob Jacob Matham (1571-1631), Kracht (Fortitudo), naar Hendrick Goltzius (1558-1617), ingekleurd door Monogrammist MOe (1598)Het Rijksmuseum toont onder andere een zeldzame groep handgekleurde Nederlandse houtsneden uit de Gotha-Albums uit de 16de eeuw. Houtsneden werden vaak aan de muur geplakt en na verloop van tijd weggegooid. De getoonde exemplaren werden bewaard in een album en zijn als enige gekleurde houtsnedes bewaard gebleven. Een ander hoogtepunt is een kaart van Willem Janszoon Blaeu. Hierop zijn de verschillende gebieden anders ingekleurd en zijn de grensscheidingen duidelijk afgezet met kleur en cartouches. Deze kaarten waren bestemd voor luxe-uitgaven van de zogenaamde Blaeu-atlas. Een albumblad met uitgeknipte prenten van Hendrick Goltzius, Arent van Bolten en anderen laat de fantasie van de knipper zien. Het album moet oorspronkelijk meer dan 2000 verknipte prenten bevatten en is een meerjarig project geweest.

Symposium 9 juni 2016

De relatie tussen prent en consument komt ook aan bod tijdens het symposium Paragons and Paper Bags. Early Modern Prints from the Consumer's Perspective op 9 juni a.s.

Wisselende presentaties

De presentaties in deze prentenkabinetten wisselen een aantal keer per jaar omdat werken op papier niet te lang aan licht kunnen worden blootgesteld. Dit biedt de kans om meer objecten uit de rijke prentenkunstcollectie van het Rijksmuseum aan bod te laten komen.

Deze getoonde prenten zijn indertijd verworven met steun van de Vereniging Rembrandt het F.G. Waller-Fonds.