Landschapsarchitect zorgt dat veilige dijk bij Marken past | Rijkswaterstaat

Landschapsarchitect zorgt dat veilige dijk bij Marken past

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 26 april 2016- Laatste update: 22 april 2016 10:30 uur

Als je werkt aan de dijk op Marken, helpt het als je zelf iets hebt met dijken. Wat dat betreft is landschapsarchitect Durk de Vries voor het project Marken: pilot meerlaagsveiligheid de juiste man op de juiste plaats. `De mooiste plek is voor mij het grensgebied tussen land en water.'

Techniek en esthetiek

Tijdens de inloopavond op 18 mei kunt u 3 alternatieven van de dijk bekijken. De Vries, die werkt bij ingenieurs- en architectenbureau Sweco (voorheen Grontmij), is nauw betrokken bij de totstandkoming van die alternatieven: `Het is de taak van mijn collega's en mij om techniek en esthetiek samen te brengen', legt hij uit. `In het geval van Marken betekent dat: zorgen voor een dijk die Marken tegen overstromingen beschermt en goed in het landschap past. Voor dat laatste aspect ben ik verantwoordelijk.'

Wind en dynamiek

De Vries praat vol vuur over zijn werk op Marken: `Het ontwerpen van de dijk is weliswaar een rationeel proces, waarbij we ons moeten houden aan richtlijnen en criteria als het Kader Ruimtelijke Kwaliteit, zoals vastgesteld in september 2015 in de gemeenteraad van Waterland. Maar wat dit project voor mij speciaal maakt is het karakteristieke landschap. Aan de rand van het land, bij het water, vind je vaak de mooiste plekken. Er staat veel wind en er is veel dynamiek. Als kind kwam ik vaak bij de dijk van de Waddenzee. Ik vond het altijd schitterend om naar boven te klimmen en over de kwelders te turen.'

Historische en culturele waarde

Het project op Marken is volgens De Vries ook bijzonder vanwege de relatie van de bewoners met het water om hun eiland: `Neem bijvoorbeeld de Rozewerf, een van de meest gefotografeerde plekken. Het uitzicht op het water is daar een essentieel onderdeel van het landschap. De bewoners willen dat uitzicht graag behouden. Mijn technische collega's berekenen hoe we de dijk zo veilig mogelijk kunnen maken. Ik bekijk hoe het zo kan dat we recht doen aan de historische en culturele waarde van het eiland en aan de wensen van bewoners. We wisselen ideeen uit om samen tot een ontwerp te komen.'

Mooie entree

De Vries noemt een ander voorbeeld: `Kijk naar de zuid- en westkade. De zuidelijke kade krijgt het door zijn ligging veel zwaarder voor zijn kiezen dan de westelijke. Technisch gezien verschillen ze dan ook. Maar samen zijn ze wel een en dezelfde omlijsting van het eiland, die bij aankomst meteen in het oog springt. Daarom zorgen we voor een doorlopende lijn, zodat de kades een mooie entree tot Marken vormen. Dat is waar het wat mij betreft om draait: werken aan een technisch verantwoord ontwerp waarmee we het beste doen voor het eiland en de bewoners.'