'Let bij verzekering niet alleen op prijs'


28 april 2016 , Federatie

Let bij de keuze van een verzekeringsproduct, bijvoorbeeld een autoverzekering, niet alleen op de prijs. "Bij verzekeringen zijn ook de dekking en de voorwaarden van belang. Verzekeraars concurreren daar op. Neem je die niet mee, dan vergelijk je appels met peren."

Dat is de boodschap van het Verbond van Verzekeraars, dat daarmee reageert op het onlangs gepubliceerde onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt. Daarvan was de conclusie: bespaar geld door te shoppen bij financiele producten. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond: "In dit
onderzoek is uitsluitend vergeleken op prijs. Dat is onjuist en onverstandig."

Weurding noemt het onverstandig de focus zo op prijs te leggen. "Het is van groot belang dat consumenten zich goed verdiepen in de risico's die ze lopen en vervolgens de dekking kiezen die bij hen past. Prijs speelt wel een rol, maar is slechts een element in de keuze."

Het Verbond ziet het risico dat consumenten door het onderzoek worden aangezet tot het oversluiten naar een goedkoper product en zo het belang van dekking en voorwaarden uit het oog verliezen. Daarvan kunnen ze later spijt krijgen.

Het Verbond heeft de Autoriteit Consument en Markt via een brief gewezen op de bezwaren tegen het onderzoek en gaat hierover graag in gesprek met de ACM. Ook is in de brief benadrukt dat het een goede zaak is dat er stevig geconcurreerd wordt tussen verzekeraars. "Dat is van belang voor de
consument, maar houdt ook de sector scherp om te blijven innoveren en te letten op de kosten."

Gerelateerde artikelen

* Shoppen naar autoverzekering kan tot 500 euro schelen

08 april 2016, Federatie

Shoppen loont bij een autoverzekering: het verschil tussen de duurste en de goedkoopste kan oplopen tot bijna 500 euro per jaar.

Lees het hele bericht