Gemeente Oldebroek scoort voldoende op participatie met inwoners - g..


In het najaar van 2015 heeft de gemeente Oldebroek meegedaan aan het onderzoek `Waar staat je gemeente'.

Verbetering

In het onderzoek hebben ruim achthonderd inwoners en ruim tweehonderdvijftig ondernemers hun mening gegeven. De gemeente heeft haar rapportcijfer op waardering voor de relatie inwoner - gemeente sterk verbeterd van een 5,5 naar een 6,4. Burgemeester Adriaan Hoogendoorn is blij met deze
verbetering en dat het cijfer zelfs hoger is dan gemiddeld bij gemeenten: "Onze inzet op communicatie en samenwerking met inwoners in de afgelopen jaren wordt steeds meer gewaardeerd door inwoners." Het vorige onderzoek `Waar staat je gemeente' werd gedaan in 2012.

Resultaten

In de huidige inwonerspeiling krijgt de gemeente op de thema's Woon- en leefklimaat en Dienstverlening een 6,6. Deze cijfers zijn gelijk aan andere gemeenten. Voor het onderwerp Zorg & Welzijn krijgt de gemeente ook een 6,6. Dit cijfer is hoger dan andere gemeenten. De ondernemers waarderen de
staat van de openbare ruimte gemiddeld met een 6,9 en de gemeentelijke dienstverlening met een 6,5.

Inwoners vinden dat de gemeente hen vrij goed betrekt bij plannen, luistert naar hun mening en dat zij ruimte krijgen voor initiatieven. Ook noemden de respondenten verschillende verbeterpunten zoals de buurt meer betrekken bij de aanpak van leefbaarheid en veiligheid, en het ondersteunen van
buurtinitiatieven. Die kant wil de gemeente zeker op; dat past bij het motto Oldebroek voor Mekaar. Het college wil nog meer energie zetten op het dorpsgericht werken.

Verbeterkansen op het gebied van dienstverlening

Voor het thema Dienstverlening is het cijfer gelijk aan andere gemeenten, maar het is voor Oldebroek gedaald van 7,9 in 2012 naar 6,6 in 2015. De daling verklaart de gemeente onder meer door de bezuinigingsmaatregel om het dorpskantoor in Wezep te sluiten. Los van dit onderzoek heeft de
gemeente al verschillende verbeteringen doorgevoerd; Oldebroek.nl is begin 2016 vernieuwd met meer mogelijkheden voor digitale dienstverlening. Hierdoor kunnen inwoners steeds vaker via laptop of smartphone hun producten regelen. Voor complexere vragen over bijvoorbeeld zorg komt de gemeente
steeds meer naar de inwoners toe, aan de keukentafel. Wie vragen heeft rondom zorg kan terecht bij het Sociaal Team in het dorpshuis in Wezep.

Ondernemers

Ondernemers kregen vragen over bedrijfsomgeving, regeldruk, relatie gemeente, dienstverlening en vestigingsklimaat. De waardering schommelt tussen een 6 en een 7. De top drie van verbeterpunten in de bedrijfsomgeving zijn: kwaliteit openbare ruimte, verkeersveiligheid/overlast verkeer en
parkeergelegenheid.

In gesprek over de resultaten

De gemeente gaat in gesprek met de dorpsgroepen en de koersgroep Oldebroek voor Mekaar over de resultaten van de inwonerspeiling. Met de ondernemersorganisaties bespreekt zij de uitkomsten van de ondernemerspeiling. Alle resultaten staan op www.waarstaatjegemeente.nl.

Toelichting

Resultaten 'Waar staat je gemeente' 2015 versus 2012
Waardering voor: 2015 Oldebroek 2012 Oldebroek* Gemeenten 2015 (< 25.000 inwoners)
Gemeentelijke zorg voor woon- en leefklimaat 6,6 6,8 6,6
Relatie inwoner-gemeente 6,4 5,5 6,0
Gemeentelijke dienstverlening 6,6 7,9 6,6
Zorg en welzijn ** 6,6 Geen meting 6,3
Waardering alle gemeentelijke inspanningen in totaal 6,7 Geen meting 6,4




* De cijfers van 2015 en 2012 zijn niet volledig vergelijkbaar vanwege verschil in vraagstelling.

** Het onderdeel Zorg en Welzijn bevat beperkt vragen naar waardering van gemeentelijke inspanningen. In dit deel is meer gevraagd naar het persoonlijke welbevinden, activiteit en vrijwilligerswerk. Onder andere blijkt daaruit dat 71% van de respondenten in de nabije toekomst vrijwilligerswerk
wil (blijven) doen; dat is hoger dan gemiddeld.