TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop verwelkomen Josaphat spo..


zondag, 03 april 2016 08:02

Nu werk maken van voorstadsnet Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi

Zondag gaat de Josaphat spoortunnel in het oosten van Brussel open. Reizigersvereniging TreinTramBus is enthousiast over deze nieuwe verbinding, maar stelt dat nu ook dringend elders werk moet gemaakt worden van meer capaciteit op het spoorwegnet elders rond Brussel.

Vanaf zondag rijden treinen door de Josaphattunnel in Brussel. De tunnel verbindt Brussel-Schuman met Evere en maakt zo rechtstreekse treinverbindingen mogelijk van het oosten van Brussel naar de luchthaven, Leuven, Antwerpen, Charleroi en Namen.

"Een prima zaak, want heel wat reizigers krijgen zo snellere en overstapvrije verbindingen", reageren TreinTramBus en Test-Aankoop en Navetteurs.be. "Deze snelle verbinding is een goed alternatief voor wie nu nog in de file staat. Bovendien wordt de oververzadigde Brusselse
Noord-Zuidverbinding op die manier een stuk ontlast."

Alleen wordt het potentieel van de lijn voor een stuk ondergraven door de diabolotoeslag, de taks die betaald moet worden op elk ticket naar de luchthaven. Een rit van Brussel naar de luchthaven kost daardoor 8,60 euro in plaats van 3,20 euro, meer dan een verdubbeling. "Mensen zullen nu
wellicht twee keer nadenken vooraleer ze voor de trein kiezen op die verbinding. Bovendien vindt de NMBS het niet nodig om in het weekend treinen op dit traject te laten rijden, een ernstig mankement. TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop hopen ook op snelle verbindingen van Antwerpen,
Mechelen, Charleroi en Namen naar de Europese wijk.

Tenslotte is het werk niet af: de regio rond Brussel wacht al jaren op het S-net (GEN), het voorstedelijk spoornet dat frequente treinverbindingen uit de randgemeenten naar Brussel mogelijk moet maken. De werkzaamheden lopen al jaren vertraging op en een eenmaal het gerealiseerd is, is het nog
maar de vraag of de NMBS in staat is een frequent treinaanbod op te zetten: de besparingen van de federale overheid dreigen hier stokken in de wielen te steken. En dan zwijgen we nog over Gent, Antwerpen, Charleroi en Luik, vier steden die ook "hoog" scoren in de file-hitlijstjes. Enkel een
voorstadsnet rond de grote steden kan op de termijn de autofiles terugdringen.

Share/Save/Bookmark