Persbericht: Het Nieuwe Instituut presenteert The Life Fair. New Bod..


Euthanasia Coaster van Julijonas Urbonas, 2010. Foto: Aiste Valiute and Daumantas Plechavicius
Euthanasia Coaster van Julijonas Urbonas, 2010. Foto: Aiste Valiute and Daumantas Plechavicius

11 juni 2016 t/m 8 januari 2017

Niet eerder had technologie zo'n grote invloed op ons lichaam. Lichaamsfuncties kunnen immers almaar beter worden gecontroleerd en waar nodig zelfs verbeterd. En niet eerder was de relatie tussen het menselijk lichaam en zijn omgeving zo beheersbaar. Waarom geen eicellen invriezen, waardoor
eerst een carriere kan worden opgebouwd om vervolgens pas aan kinderen te beginnen? Of een chemische test laten bepalen of wij werkelijk verliefd zijn? En in plaats van het volgen van een dieet, bepaalt intelligent bestek voor ons wat een dagelijkse portie gezond voedsel is. Steeds vaker en
steeds nadrukkelijker staan wij voor de keuze: kopen of boycotten? Meedoen of afwijzen?



De tentoonstelling The Life Fair. New Body Products presenteert aan de hand van een reeks universele thema's - zoals Geboorte, Werk, Seks, Veiligheid en Gezondheid - hoe het streven naar het optimale lichaam zich tot een hoogst competitieve markt heeft ontwikkeld. Natuurlijk allereerst dankzij
de ontwikkelaars van goederen en diensten: commerciele partijen die met hun producten inspelen op onze allerindividueelste kwetsbaarheden en verlangens omtrent het eigen lichaam.

Maar ook overheden en ngo's hebben veel te winnen bij een verbeterd persoonlijk welbevinden, zodra dat gekoppeld is aan collectieve belangen zoals de vorming van een open of juist een volledig gedisciplineerde samenleving. Ook zij dragen bij aan een steeds veelzijdiger markt aan
lichaamsproducten.

En kunstenaars en ontwerpers introduceren vervolgens hun eigen agenda's binnen dit uitbreidende aanbod. De aanhoudende perfectionering van het lichaam wordt steeds vaker in extreme scenario's kritisch becommentarieerd en verbeeld.

Op het snijvlak tussen politiek, economie, ethiek, design en technologie is het menselijk lichaam een slagveld van uiteenlopende en vaak conflicterende krachten geworden.

The Life Fair spreekt geen waardeoordeel uit over de tentoongestelde producten, diensten en scenario's. De keuze voor de typologie van een beurs weerspiegelt deze neutrale positie. Zoals dat ook op een beurs het geval is, navigeert de bezoeker in The Life Fair tussen al die commerciele,
maatschappelijke, ethische en ideologische belangen. Ziet hij hoe de verbetering in het ene domein een aantasting kan betekenen van het andere. En wordt hij constant verleidt tot keuzes. Doe ik mee of haak ik af bij het programmeren van mijn ideale lichaam?

Tentoonstellings- en activiteitenprogramma n.a.v. de Olympische Spelen

Voor het Nieuwe Instituut vormen de Olympische Spelen van Rio de Janeiro de aanleiding om in 2016 een belangrijk deel van de programmering te wijden aan het lichaam. Niet alleen dat van de individuele atleet, maar ook de mensenmassa die gedurende een evenement als Rio 2016 door middel van
geavanceerde technologieen als een collectief lichaam wordt gemonitord, geanalyseerd en gemanipuleerd; 24 uur per dag. Innovaties hebben ertoe geleid dat zowel het lichaam van de burger, als dat van de staat, de stad en de openbare ruimte gaandeweg efficienter naar een ideaalbeeld kunnen
worden gevormd. Zo ontstaan er op alle niveaus nieuwe, ontworpen lichamen, en media spelen een essentiele rol in het vastleggen en verspreiden van die vernieuwing.

Het programma bestaat uit de volgende tentoonstellingen:

* The Life Fair. New Body Products
* Control Syntax Rio. Monitoring the Collective Body
* Space Embodied. The Russian Art of Movement 1920-1930
* 51 Sprints
* Munich 1972. The Design of a Democratic Body
* Platform. Body/Space

--

Noot voor de redactie,