4-5-2016 GeurinZicht, het netwerk van eNoses in de Amsterdamse haven


woensdag 4 mei 2016

Resultaten van de eerste zeven maanden bekend

Het project GeurinZicht is op 1 oktober 2015 gestart met een feestelijke aftrap in de kerk van Ruigoord. Een netwerk van 41 elektronische neuzen (eNoses) in en rond de Amsterdamse haven werd toen in gebruik genomen. Dit zijn apparaten die geuren kunnen detecteren, duiden en deels herleiden.
Het doel is om de leefbaarheid te verbeteren rond het havengebied. GeurinZicht is een initiatief van Havenbedrijf Amsterdam, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, provincie Noord-Holland, havenbranchevereniging ORAM en verschillende bedrijven in de haven, waarvan een aantal zelf eNoses hebben.

Resultaten metingen 1 september 2015 - 31 maart 2016

Geurklachten die burgers en bedrijven aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied melden, worden in een centraal registratiesysteem geregistreerd. Iedere klacht wordt door een inspecteur onderzocht en beoordeeld. In onderstaande tabel zijn het totaal aantal geurklachten in de periode van 1
september t/m 31 maart 2016 weergegeven, het aantal waarvan de bron vermoedelijk in het Westelijk Havengebied lag, en het aantal maal dat de veroorzaker gevonden is met behulp van de signalering via een of meer eNoses.

In de eerste zeven maanden dat de eNoses in en rond Westpoort hangen zijn 116 geurklachten over het Westelijk havengebied bij de Omgevingsdienst binnengekomen. Dit was in deze periode zelden meer dan een klacht over een incident. De klachten waren maar in een aantal gevallen te relateren met
een uitslag op de eNose. Deze relatie wordt de komende tijd nog beter geanalyseerd.

In het 1^e kwartaal van 2016 zijn er door de eNoses 72 alarmeringen geregistreerd. Dit betekent dat er een (grote)verandering in de luchtsamenstelling was. De eNose slaat ook uit als het om niet geurende veranderingen gaat of als de windrichting niet richting bewoners staat. Anderzijds zijn
niet alle geuren die op Westpoort voorkomen te ruiken buiten Westpoort.

Aantal geurklachten Aantal vermoedelijke geurklachten uit Aantal maal daadwerkelijke
binnengekomen bij het Westelijke Havengebied
Omgevingsdienst veroorzaker
(niet vastgesteld) gevonden(onderzoek
inspecteur)

311 116 23



Tabel 1: overzicht geregistreerde aantal klachten

Voorbeeld

Een duidelijk voorbeeld is de eNose alarmering bij Cargill op de Coenhavenweg in de nacht van 29 oktober 2015. Het bedrijf heeft sinds 2011 een speciale ontgeuringsinstallatie in gebruik, die de geur richting de omgeving afvangt. Daarmee is de vroeger zo karakteristieke soja-geur grotendeels
verdwenen. De installatie werkt goed en de klachten zijn dan ook flink gedaald. Toch sloeg de eNose in de buurt van deze Cargill vestiging die nacht uit. De Omgevingsdienst heeft daarop geinformeerd bij het bedrijf wat er aan de hand kon zijn, waarna medewerkers van Cargill direct op onderzoek
uitgingen. Wat bleek? De fabriek werd die nacht opnieuw opgestart na de jaarlijkse onderhoudsstop. Daarbij kan meer geur vrijkomen dan wanneer de fabriek gewoon draait. Tijdens het starten is het proces nog niet geheel stabiel en daardoor werkt de installatie die de geur verwijdert nog niet
optimaal. Mede door de gunstige windrichting zijn er die nacht geen klachten binnengekomen. Dit voorval demonstreert dat de eNoses goed hun werk doen en de bron relatief snel kan worden opgespoord.

Geurklachten kan men melden via www.odnzkg.nl.

Voor meer informatie over het project GeurinZicht: Marit Hooijboer, projectleider Havenbedrijf Amsterdam, marit.hooijboer@portofamsterdam.nl