Klanten halen te weinig uit hun marketingsoftware


4 May 2016

Samenwerking met digital agencies is de sleutel tot succes

Bedrijven investeren de laatste jaren veel geld in software en diensten ten behoeve van online marketing, maar in de praktijk hebben ze volgens marketeers bij marketingbureaus moeite om het maximale uit die oplossingen te halen. 78 Procent van de marketeers meent dat klanten wel digitale
marketingmiddelen willen gebruiken, maar niet goed snappen hoe ze dit moeten doen. En 73 procent ziet dat klanten marketing technologie aanschaffen, maar deze eigenlijk niet gebruiken. Betere samenwerking met marketingbureaus die de software adviseren is de oplossing. Dat blijkt uit
enqueteonderzoek Digital Agencies 2016 Survey van Millward Brown in opdracht van Kentico naar het functioneren en het succes van digitale marketingbureaus.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder meer dan 300 senior managers en directeuren van marketingbureaus in tien landen. De managers hebben allen in meer of mindere mate beslissingsbevoegdheid en kunnen vanuit hun rol goed afwegingen maken over de strategie en het succes van henzelf en van hun
klanten. Het onderzoek maakt ook een onderscheid tussen bovengemiddeld en beneden gemiddeld succesvolle marketingbureaus. Marketeers hebben daarbij zelf aangegeven in welk van de twee categorieen ze hun bureau plaatsten. Het gaat dus om een inschatting van de managers zelf, maar deze lijkt
onderschreven te worden door omzetcijfers. Is er een gemiddelde omzet van 4,5 miljoen dollar gerapporteerd bij bovengemiddeld succesvolle bureaus, bij de minder succesvolle bureaus is dit slechts 1,9 miljoen dollar.

Klanten luisteren naar bureaus ... Digital agencies 2016
Uit het onderzoek blijkt dat marketingbureaus een grote rol spelen bij de aanschaf van marketingsoftware en -oplossingen. 77 Procent van de marketingoplossingen bij bedrijven wordt aangeschaft op basis van advies van een marketingbureau. De bureaus blijken een voorkeur te hebben voor
softwarepakketten (67 procent). Bovendien heeft een meerderheid van de marketingbureaus een voorkeur voor all-in-one oplossingen in plaats van best-of-breed software. Dit lijkt te weerspiegelen dat bureaus met een beperkt aantal applicaties willen werken en technische ondersteuning liever
uitbesteden aan een leverancier. Web- en mobile analytics, content management systemen en social media marketing oplossingen worden relatief het meest geadviseerd door de marketingbureaus.

..., maar snappen marketing technologie niet
Kijkend naar de zorgen die marketingbureaus hebben, valt op dat deze naast de concurrentie vooral uitgaan naar diezelfde klanten die ze adviseren. 78 Procent van de marketeers onderschrijft dat klanten wel digitale marketingmiddelen willen gebruiken, maar niet goed begrijpen hoe ze dit aan
moeten pakken. 78 Procent zegt dat klanten veel werk voor weinig geld verwachten. En 73 procent ziet dat klanten veel digitale marketinghulpmiddelen aanschaffen, maar deze niet gebruiken. Er lijkt discrepantie te zijn tussen de verwachtingen van klanten en de projecten die marketingbureaus
leveren. Vier op de vijf ondervraagde marketeers meent dat een beter begrip van klantwensen door marketingbureaus betere projectresultaten tot gevolg zal hebben. Daarnaast meent iets meer dan 60 procent dat een betere focus van klanten snel tot betere resultaten gaat leiden.

Betere samenwerking met klanten is het beste recept voor betere resultaten op het gebied van online marketing. Wanneer het aankomt op groeiplannen van marketingbureaus, wil 81 procent investeren in meer personeel. Voor bovengemiddeld goed presterende bureaus is dit zelfs 90 procent. "Dit
onderzoek laat fraai zien dat marketingsoftware niets is zonder de mensen die gebruiken," zegt Bart Omlo, manager Benelux en VP Sales EMEA en Zuid Amerika bij Kentico. "Investeren in kennis van medewerkers en samenwerking is de belangrijkste graadmeter voor succes. Bedrijven moeten selectief
zijn in de oplossingen waarin ze zich willen verdiepen en de partners waarmee ze willen samenwerken."

***

Over Kentico
Kentico is softwareontwikkelaar en leverancier van een totaaloplossing voor CMS, e-commerce en online marketing geschikt voor elke type organisatie, van groot tot klein, commercieel of non-profit, nationaal of internationaal en te gebruiken op een eigen infrastructuur of in de Cloud. Het
product biedt klanten en partners een krachtige oplossing voor het creeren van verbluffende websites en het eenvoudig beheren van de gehele customer journey binnen een dynamische online omgeving.

Kentico Software heeft naast het hoofdkwartier in Tsjechie, kantoren in Amerika, Engeland, Australie en de Benelux. Kentico beschikt momenteel over zo`n 1000 partners, waarvan ongeveer 40 in de Benelux. Wereldwijd draaien meer dan 25.000 websites in 100 landen op Kentico. Nederlandse Klanten
zijn onder andere de Provincie Flevoland, SOS Kinderdorpen, Zeeman, BOVAG, Trans Link Systems, UMC Utrecht en NCOI. Voor meer informatie: www.kentico.com.