Hoe zit het met de treinen op de HSL?


Samenvatting

Er is in de afgelopen periode veel gezegd en geschreven over de treinen op de hogesnelheidslijn (HSL). Voor iedereen die wil weten hoe het zit; hier zes feiten op een rij.

1. 126 treinritten per dag over de HSL
Elke dag zijn er nu 126 treinritten per richting over de HSL; 14 hiervan met een hogesnelheidstrein van Thalys tussen Amsterdam en Brussel, Parijs en Lille. Dat worden er uiteindelijk - als alle treindiensten zijn gaan rijden inclusief Eurostar - 160 per dag per richting. Dit zijn straks 320
passagiersritten per dag over de HSL. In de toekomst kunnen de nieuwe intercity's op dit traject 200 km/uur. Dat is naar verwachting vanaf 2021.

2. Ruim 1 miljoen mensen per kwartaal met de Intercity direct
Sinds eind vorig jaar verkoopt NS reizigers meer dan 1 miljoen toeslagen per kwartaal voor Intercity direct. Deze toeslag geldt alleen voor het traject Schiphol-Rotterdam via de HSL. Het aantal reizigers op Intercity direct was eind 2015 gegroeid met 30% ten opzichte van eind 2014. Dit komt
door de verdubbeling van het aantal treinen op dit traject, een jaar eerder dan gepland. Er rijdt nu elk kwartier een trein in beide richtingen.

Foto: Intercity direct: nu een miljoen reizigers per kwartaal tussen Amsterdam en Rotterdam

3. Thalys vervoerde 2,4 miljoen reizigers in 2015
In 2015 zijn ruim 2,4 miljoen reizigers met Thalys vervoerd over de HSL. Dit is ongeveer 5% meer dan in 2014. Samen met de reizigersaantallen van IC direct waren er in 2015 ongeveer 6,5 miljoen klantreizen over de HSL.

4. In 2:53 uur in Brussel zonder reservering of toeslag
Wie een ticket koopt voor Intercity Brussel en reist van of naar Amsterdam mag zonder toeslag meereizen met Intercity direct tot Rotterdam en daar overstappen op de IC Brussel - even het perron oversteken. Dit scheelt een half uur reistijd (2:53 uur reistijd in plaats van 3:23).

Foto: Intercity Brussel op Amsterdam Centraal

5. Thalys kiest ook voor een gewone intercityverbinding met Izy
De Franse spoorvervoerder Thalys, bekend van de hogesnelheidstreinen in Nederland, ziet ook dat de klant wil kunnen kiezen tussen snel of flexibel reizen. Sinds 1 april bieden zij daarom `Izy' aan, een trein tussen Parijs en Brussel. De trein rijdt ruim een uur langzamer op dit stuk dan
Thalys, en heeft meer stops. De trein rijdt over het gewone spoor, daarmee ga je goedkoper naar Parijs.

De Izy trein tussen Brussel en Parijs

Foto: Thalys biedt nu via Izy ook een flexibele treinverbinding tussen Brussel en Parijs

6. Eerste NS-machinisten opgeleid voor Eurostar
De Eurostar treinen testen sinds 29 april in Nederland. Deze treinen zijn bijna 400 meter lang en er kunnen per rit 900 passagiers mee. De eerste NS-machinisten zijn geslaagd voor hun Eurostar rijexamen. Zij rijden nu al op deze trein en hebben daarvoor in Londen een opleiding gevolgd.
Eurostar rijdt straks ook met NS-machinisten, NS-treinmanagers en Nederlands cateringpersoneel. Bij NS werken dagelijks tientallen collega's op de HSL treinen tussen Parijs, Brussel en Amsterdam. Dit worden er straks dus nog meer.

Bronnen: Kabinetsreactie Fyra, 38e Voortgangrapportage HSL Zuid, Nieuwsbericht 'Eerste testkilometers Eurostar, persbericht lancering Izy