Biologische sector start campagne tegen patenten op zaden


[IMG]

Biologische sector start campagne tegen patenten op zaden

Op maandag 9 mei lanceert Bionext, ketenorganisatie van de biologische sector, `De Grootste Zaadbank van Nederland.' Dit is een landelijke campagne waarbij tot eind juni aandacht gevraagd wordt voor het gevaar van patenten op natuurlijke eigenschappen van planten.

Door een te ruime EU-patentwetgeving claimen internationale bedrijven steeds vaker patenten op natuurlijke eigenschappen van zaden, vruchten en planten. Inmiddels zijn er meer dan honderd patenten op natuurlijke eigenschappen van planten verleend en al meer dan duizend aangevraagd. En dat
heeft grote gevolgen: een rem op veredeling van zaden, verdwijnen van diversiteit per soort, het aanbod van groenten in de winkel wordt minder en wat overblijft wordt duurder.

De campagnesite www.degrootstezaadbank.nl roept het Nederlandse publiek op om in actie te komen en daarmee onze zaden te redden voor de toekomst.

[IMG]

Gezamenlijk in actie
De biologische sector vraagt met de campagne steun van het Nederlandse publiek en wil iedereen tot actie bewegen. Zij worden gevraagd zich als filiaal aan te melden bij De Grootste Zaadbank van Nederland en de bijzondere zaden van kwetsbare gewassen in hun vriezer onder te laten duiken, of
alvast in de grond van hun tuin of balkonbakken te stoppen.

Met deze publieke actie wordt ingespeeld op de komende internationale conferentie van 18 mei met EU-ministers en experts over deze dreiging van patenten. Nederland zit deze conferentie in Brussel voor en wil de ruimte voor de interpretatie van de patentwetgeving voor de internationale
bedrijven verkleinen.

Waar zijn de zaden verkrijgbaar?
De bijzondere zadensoorten van Paprika Jubilandska, Tomaat Matina, Courgette Black Beauty, Mais Golden Bantam en Broccoli Groene Calabrese zijn tot en met eind juni te koop in biologische speciaalzaken en boerderijwinkels.

Verkooppunten en meer informatie staat op degrootstezaadbank.nl. Ook kan via de actiesite een gift gegeven worden ter ondersteuning van de campagne. De hashtag op twitter is #degrootstezaadbank.

Partners
Verschillende partijen ondersteunen deze publieksactie: De Bolster, Estafette, Natuurwinkel, Eosta, Green Organics, Udea, Biowinkelvereniging, Stichting EKO, Stichting Zaadgoed, Slow Food en Greenpeace.