Baanbrekend Vehicle-to-Grid-project in Verenigd Koninkrijk


Baanbrekend Vehicle-to-Grid-project in Verenigd Koninkrijk
Belangrijkste media-items
Gerelateerde persberichten (1)
Gerelateerde afbeeldingen (3)
[ ]
mei 11, 2016 | ID:145211

*



* Downloaden
* Word-document (.doc) (11,9 KB)
* PDF (.pdf) (46,8 KB)
* HTML (.html) (11,9 KB)
* Tekst (.txt) (6,1 KB)

Nissan en Enel presenteren unieke samenwerking
Baanbrekend Vehicle-to-Grid-project in Verenigd Koninkrijk

o Eerste proef in Verenigd Koninkrijk met auto's die stroom leveren aan netwerk
o Elektrisch aangedreven Nissans worden mobiele energiebron
o Grote proef met honderd auto's
o Eigenaren van een elektrische Nissan kunnen elektriciteit uit hun batterij met winst terug leveren aan nationale elektriciteitsnet

Amsterdam, 11 mei 2016 - Nissan en Enel, een internationale energieleverancier, maken hun plan bekend voor een grote Vehicle-to-Grid-proef (V2G) in het Verenigd Koninkrijk. Aan de proef werken honderd berijders van een Nissan LEAF of e-NV200 mee. Zij krijgen een V2G-unit, waarmee zij stroom in
de batterij van hun elektrische auto (EV) kunnen opslaan en terug leveren aan het nationale elektriciteitsnet van het Verenigd Koninkrijk. De proef vloeit voort uit ondertekening van de overeenkomst van Nissan en energiebedrijf Enel. Dat gebeurde tijdens de 21e VN-conferentie over
klimaatverandering in Parijs (COP21), in december vorig jaar. Ook wordt geput uit de ervaringen met veertig V2G-units in Denemarken, in januari.

De presentatie markeert de start van een boeiende periode voor energiebeheer in het Verenigd Koninkrijk. Niet alleen kunnen berijders van Nissan EV's bijdragen aan de stabiliteit van het elektriciteitsnetwerk, waarmee ze een extra inkomstenbron krijgen. Het project kan ook zorgen voor een
ommekeer in de manier waarop elektriciteit aan het netwerk wordt geleverd. Als V2G gemeengoed wordt, kunnen Nissan EV-rijders een volwaardige, actieve rol spelen op de energiemarkt in het Verenigd Koninkrijk.

Paul Willcox, Chairman van Nissan Europe, zegt: `Deze grote proef is een belangrijke stap op het gebied van beheer van hernieuwbare energie, die bepalend is voor de toekomst van de industrie en de samenleving. Slim energiebeheer is een van de grootste uitdagingen waarmee landen te maken
krijgen. Daarom is deze proef belangrijk voor het onderzoek naar de haalbaarheid van uiteenlopende, flexibele energiebronnen. Wij zien Nissan EV's als de mobiele energiebronnen van de toekomst, het begin van een zelfvoorzienende energie-infrastructuur die helpt om de capaciteitsproblemen op te
lossen die in de toekomst ongetwijfeld zullen optreden. Het is voor het eerst dat zo'n proef plaatsvindt in het Verenigd Koninkrijk. En doordat klanten energie kunnen terugverkopen aan het netwerk, bieden we een financiele stimulans om de duurzame optie te kiezen.'

Dit project is onderdeel van de gezamenlijke missie van Nissan en energiebedrijf Enel om EV's in een ecosysteem te integreren. Door ook nieuwe diensten aan te bieden aan de energiesector wordt de rol van de auto verbreed. Er komen steeds meer EV's op de weg in Europa, dus het is van groot
belang dat V2G-techniek wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat het elektriciteitsnet de groeiende vraag aankan.

`We zijn enorm blij met de start van het project', zegt Ernesto Ciorra, Enels Hoofd Innovatie en Duurzaamheid. `De installatie van onze innovatieve tweeweglaadtechniek stimuleert de integratie van niet-programmeerbare energiestromen in het energienet en de groei van elektrische mobiliteit in
het land. Dat is goed voor de energiesector en het milieu terwijl het ook een positief effect heeft op de financien van berijders van EV's. Het feit dat Nissan nu heeft gekozen voor de laadtechniek van Enel bewijst hoeveel potentie ons V2G-laadsysteem heeft als het gaat om mobiliteit en de
distributie van elektriciteit.'

Berekeningen vanuit de industrie laten zien dat tegen het jaar 2050 twee keer zoveel auto's rijden als nu - zo'n 2,4 miljard. Die groei op een duurzame manier mogelijk maken en beheersbaar houden, vereist slimme oplossingen.

Nissan - pionier op het gebied van elektrische mobiliteit - en Enel - wereldleider op het gebied van smart grid-technologie en geavanceerde verrekeningsmethoden - hebben gezocht naar manieren waarop EV's kunnen worden ingezet anders dan voor mobiliteit. Nissan EV's kunnen dienen als schone
mobiele energiebronnen waarvan de opgeslagen elektriciteit aan het energienet kan worden geleverd voor gebruik in ziekenhuizen, scholen, kantoren en huizen.

Steve Holliday, voormalig CEO van National Grid, het nationale energienet van het Verenigd Koninkrijk, vertelt: `Bij National Grid zoeken we continu naar manieren waarop we in de toekomst aan de vraag kunnen voldoen. Het is onze taak om het landelijke distributienetwerk toekomstbestendig te
houden. De groei van het aantal EV's is absoluut een positieve ontwikkeling, maar het kan ook een probleem zijn als we niet vooruit plannen. In een van onze toekomstscenario's hebben we berekend dat als er in 2020 700.000 EV's zijn, we rekening moeten houden met een extra energievraag van 500
MW. Daarom steunen we innovatieve technologie en vooruitstrevende proefprojecten zoals deze, die de manier waarop we de vraag naar en het aanbod van energie op elkaar kunnen afstemmen.'

Als alle 18.000 Nissan EV's in het Verenigd Koninkrijk zouden zijn aangesloten op het elektriciteitsnetwerk, dan leveren ze het equivalent van de energie van een 180 MW centrale. Als in de toekomst alle auto's in het Verenigd Koninkrijk EV's zijn, dan kan V2G-techniek de energie van een 370 GW
energiecentrale leveren. Dat is genoeg om het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk van energie te voorzien.

Met V2G-techniek kunnen EV's volledig worden geintegreerd in het energienet, waardoor het netwerk meer hernieuwbare energie kan verwerken en waardoor ook hernieuwbare energiebronnen betaalbaarder en breder te integreren zijn. De V2G-laadinfrastructuur van Enel biedt particuliere EV-rijders en
bedrijven met een grote EV-vloot de mogelijkheid om mobiele energiebronnen te creeren en hun EV's in het netwerk te integreren. Het systeem biedt Nissan EV-rijders de mogelijkheid om hun batterij op te laden tijdens de periode met het lage stroomtarief en de elektriciteit te gebruiken als de
stroom duurder is of de stroom dan zelfs terug te leveren aan het netwerk zodat een extra bron van inkomsten ontstaat.

Sitemap