Mainports Rotterdam en Schiphol concurreren om aandacht Talenten

woensdag 11 mei 2016 10:15 Economie

Dit is een origineel bericht van Watertalent

Rotterdam, 11 mei 2015

Op het virtuele arbeidsmarktplatform voor Schiphol is een groei van bezoekers van 74% te zien (*). Voor de Mainport Rotterdam is deze groei bijna 16%. Schiphol laat hiermee een steilere groeitrend zien van (latent) geinteresseerden dan de Mainport Rotterdam. Van de talenten die op zoek zijn naar een baan in de havenregio's keert 40% terug voor actuele arbeidsmarktinformatie. Dit is voor Schiphol lager, ruim 30% is aan te merken als 'herhaalbezoeker'. Echter met het absoluut aantal bezochte pagina's is de Mainport Rotterdam met ruim 1,1, miljoen veruit koploper ten opzichte van de andere Mainport met een kleine 200.000 paginaweergaven. Voor een deel is dit te verklaren door dat Mainport Rotterdam in 2008 is gestart en Schiphol in 2012. De grootste achterban van beide communities is gelijk, MBO-ers en HBO-ers met een technische of logistieke achtergrond.

Herhaalbezoeken realiseren is essentieel bij 'War of Talent'

Actualiteit van informatie is een vereiste en wordt door bezoekers aangegeven als meest belangrijk. Solliciteren op een functie die niet vacant is, betekent dat een bezoeker niet meer terugkomt. Daarnaast is aanvullende informatie vaak een onderschatte meerwaarde. Om een Talent-community structureel te laten groeien is het massaal plaatsen van vacatures onvoldoende. Latent zoekenden verbind je met inspireerde verhalen over werkgevers. 'Je gaat daar eten waarvan je hoort dat het lekker en gezellig is'. Dat geldt voor een carriere community op een vergelijkbare wijze' aldus Matty van den Berg, een van de oprichters van de twee nichesites. Ervaringsverhalen op sociale media scoren hoog en creeren bereik. Een filmje met een van de medewerkers aan het werk, spreekt vaak meer aan dan het tonen van een corporate verhaal.

'Opstarten van Talent-community duurt minimaal 3 jaar'

'Voor sport, entertainment en recreatie is een community sneller op te bouwen dan een talent-community', zegt Van den Berg. 'Iedereen kent voorbeelden met binnen een paar maanden tot een jaar al duizenden volgers. Wel zijn deze communities vaak afhankelijk in hun bestaansrecht van nieuwe trends en hypes. Voor een community gericht op de arbeidsmarkt, met een meer serieuzere grondslag, mag je gerust 3 jaar uittrekken'.

*

*

*

*