Nederlanders vaker op zoek naar een caravan


12 mei 2016 , Specialisten

De caravanhandel zit weer in de lift. Dat laten de registratiecijfers van vorig jaar en dit jaar duidelijk zien. Ook Marktplaats merkt het: in maart en april is er op Marktplaats ruim 16.000 keer vaker gezocht naar caravans en 6.000 keer naar campers ten opzichte van vorig jaar.

Dat is een van de resultaten van een onderzoek dat onderzoeksbureau Kien verrichtte in opdracht van Marktplaats. Hierbij konden ondervraagden zichzelf indelen bij een of meerdere categorieen kampeerders. Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlandse caravan- en camperbezitters zich vooral
herkennen in het stereotype van de happy camper: de kampeerder die eropuit trekt om tot rust komen en te genieten van het buitenleven. 55 procent van de onderzochte populatie rekent zich hiertoe.

23 procent herkent zichzelf in de road tripper en hopt van camping naar camping. De zogenoemde socials omvatten 21 procent van kamperend Nederland. Zij vinden het heerlijk om nieuwe vrienden te maken op de camping. 17 procent vindt herkenning in de omschrijving van de greenies: kampeerders die
het heerlijk vinden om het op vakantie met minder te doen en liefst op zo min mogelijk afgebakende plaatsen kamperen. 12 procent rekent zich tot de luxury campers: mensen die alle denkbare luxe in de caravan hebben.

Uit het onderzoek van Marktplaats blijkt ook dat een derde van de kampeerders gedurende de vakantie op een camping blijft. Ruim 40 procent maakt een rondje langs meerdere campings. Slechts 16 procent van de kampeerders gaat altijd naar dezelfde camping. De overige groep pioniert liever en wil
nieuwe plekken zien.