Omroep voor het Groene Hart in oprichting

Persbericht

De NPLO, die de lokale omroepen bundelt, zetelt in het Beeld en Geluidgebouw in Hilversum

Omroep voor het Groene Hart in oprichting

Het Groene Hart heeft behoefte aan een eigen omroep met radio, televisie en andere mediakanalen. Afgelopen maand lanceerde de stichting Groene Hart Media i.o. hiervoor gedetailleerde plannen. De plannen voor een Groene Hart omroep dateren al van 2014, maar nu is de tijd rijp.

Bundeling van krachten

De landelijke koepel van de omroepen – de NPLO waarin OLON en VNG samenwerken – wil namelijk dat de lokale omroepen beter gaan samenwerken en clusteren tot streekomroepen. Dat moet voor 1 juni 2016 gebeuren. Daarbij spelen overwegingen als efficiency en professionalisering een rol; niet alleen het publieke bestel maar ook de lokale omroep moet van de regering op de schop.

In het Groene Hart zouden zeker vijf streekomroepen ontstaan. Groene Hart Media wil een stap verder gaan en streeft naar bundeling van alle omroepen tot een Groene Hartbrede omroep. Deze zou een verspreidingsgebied kunnen krijgen van 900.000 inwoners. Een Groene Hartomroep met dit schaalniveau zou net zo professioneel kunnen werken als bijvoorbeeld Omroep Twente of AT 5.

Identiteit en merk

Het Groene Hart is een groot gebied met een duidelijke identiteit en veel ruimtelijke kwaliteiten, zoals natuur, landschap, cultuur, openheid en stilte: een natuurlijke habitat voor burgers. In het Groene Hart wonen bijna 1 miljoen mensen. Het is erkend als Nationaal Landschap en wordt wel het Central Park van de Randstad genoemd, met zijn bijna 7 miljoen inwoners.

Kortom het Groene Hart is een sterk merk. Door nieuws over bijvoorbeeld recreatie en toerisme te brengen kan de Groene Hartomroep dit merk nog verder versterken. Ook kan de omroep bijdragen aan de lokale democratie, waarvan de nieuwsvoorziening steeds verder verschraalt.

Omroep voor de mensen

Doel van Groene Hart Media is een professionele omroep te vormen die in het gehele Groene Hart bereikbaar is, en waar het gebied zich als eigen identiteit kan presenteren. Daarbij zien de bewoners hun eigen omgeving terug, en kan een bezoeker snel de weg vinden. Organisatorisch wil Groene Hart Media dat de lokale omroepen blijven bestaan, met locaties in elke gemeente. Nieuws en informatie zijn het belangrijkste product van een omroep. De lokale omroepen en Groene Hart Media zorgen daar samen voor. Welke vorm de omroep precies krijgt is nog niet te zeggen.

Peiling

GHM heeft inmiddels een peiling gedaan onder een aantal lokale omroepen en dan blijkt dat deze best willen meewerken aan de vorming van een Groene Hartomroep. Ook voerde GHM een gesprek met Bernard Kobes, directeur van de NLPO. De NPLO ziet goede mogelijkheden voor samenwerking op Groene Hartschaal.

Groene Hart Media is het initiatief van drie Woerdenaren: Gilbert van Houten, programmamaker RPL Woerden, Bernt Feis, projectdirecteur Stichting Groene Hart en Winny van Rij, tekstschrijver en redacteur voor diverse Woerdense media.