Ontwikkelingen Sociaal Domein eerste kwartaal 2016


De gemeenteraad van Schouwen-Duiveland heeft de kwartaalrapportage Sociaal Domein over het eerste kwartaal van 2016 ontvangen. Met de rapportage brengt het college de raad regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en participatie.
Een aantal zaken springt eruit.

Pilot Kortdurende intensieve Thuisbegeleiding

Op 1 april 2016 is de pilot korte intensieve thuisbegeleiding gestart. Dit initiatief van het SMWO, Allevo, de Traverse groep en Agathos is bedoeld voor mensen die de regie over hun eigen leven (dreigen) te verliezen en niet op eigen kracht hun problemen op kunnen lossen. Voor een periode van
maximaal 28 weken krijgt de persoon thuis begeleiding om ervoor te zorgen dat de situatie verbeterd. Omdat de begeleiding thuis plaatsvindt, kan het gewone dagelijks leven doorgaan. Er is geen indicatieprocedure voor nodig en kan direct door de hulpverleners worden ingezet. Ook is er geen
eigen bijdrage verschuldigd.

Pilot Huishoudelijke zorg en Individuele Begeleiding (HZiB)

Met ingang van 1 januari 2016 is een start gemaakt met de pilot waarin Huishoudelijke zorg en Individuele Begeleiding Thuis wordt gecombineerd. De pilot is een initiatief van de zorgaanbieders IRIZ thuiszorg, Curadomi, Buurtdiensten en Cleijenborg. De huishoudelijke zorgmedewerker, die vaak al
betrokken is bij een lichte vorm van begeleiding, krijgt de ruimte om naast huishoudelijke taken ook te helpen met begeleidingsactiviteiten. Dit voorkomt dat er twee verschillende hulpverleners bij de persoon thuiskomen om deze ondersteuning te bieden. Het doel is dat inwoners zo lang mogelijk
zelfstandig kunnen wonen en leven wonen zonder direct gebruik te maken van een speciale voorziening zoals begeleiding. De pilot is voor de duur van een jaar.

Onderzoek kinderombudsman

De gemeente heeft meegewerkt aan de monitor van de Kinderombudsman naar de toegang en kwaliteit van de Jeugdhulp in 2015. In totaal hebben 17 respondenten meegedaan aan het onderzoek.

Het onderzoek onder clienten uit onze gemeente laat onder meer zien dat de toegang tot de jeugdhulp in 2015 door de respondenten beoordeeld wordt met een ruime voldoende, een 7,3. Het landelijk rapportcijfer is 6,8. De kwaliteit van de hulpverlening wordt beoordeeld met een 7,4, een lichte
stijging ten opzichte van de 7,1 uit vorige onderzoeken. Het landelijk rapportcijfer is 6,7. Een kwart van de respondenten ervaart betere kwaliteit in de hulpverlening na de decentralisatie van de jeugdzorg, 75% ervaart ongeveer hetzelfde als voor decentralisatie.

Hoewel 60% van de respondenten aangeeft dat ze veel moeite hebben moeten doen om de juiste hulp te krijgen, is een ruime meerderheid uiteindelijk tevreden over de gekozen oplossing. Een deel van de respondenten heeft tussen de twee en vier maanden moeten wachten op hulp en ervaart dit als een
probleem. Dit heeft voornamelijk te maken met de wachtlijsten bij zorgaanbieders. De gemeente wil dat clienten zo snel mogelijk worden geholpen en gaat hier met zorgaanbieders goede afspraken over maken.

Goed om te horen is dat een ruime meerderheid van de respondenten weet dat gemeente vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk is voor jeugdhulp. Ook geven alle respondenten aan dat ze weten wat ze moeten doen als ze nieuwe of andere jeugdhulp nodig hebben.

Deel deze pagina op:

* Twitter Twitter
* Facebook Facebook
* del.icio.us del.icio.us
* Hyves Hyves
* LinkedIn LinkedIn
* Digg Digg
* Google Bookmark Google Bookmarks