Voor het echt begrijpen van een tekst is mentale representatie van b..


18 mei 2016

Voor het echt begrijpen van een tekst is het belangrijk dat een kind niet blijft steken op het letterlijke niveau (oppervlakkige verwerking) maar probeert om de onderliggende en niet-expliciet gegeven betekenissen en structuren te doorgronden (diepteverwerking). Het werkelijk begrijpen van een
tekst gaat gepaard met de vorming van een zogenaamd situatiemodel. Dit is een mentale representatie, niet van de tekst zelf, maar van de situatie en gebeurtenissen zoals die in de tekst worden beschreven. Wassenburg promoveerde 26 april 2016 aan de Vrije Universiteit Amsterdam op onderzoek
gefinancierd door het Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie.

Bron: Shutterstock

Onderzoek naar diep `situationeel' tekstbegrip beperkt zich veelal tot volwassenen. Stephanie Wassenburg onderzocht verschillende begripsprocessen die nodig zijn voor het construeren van een situatiemodel met de focus op basisschoolkinderen (groep 5 t/m 8). De resultaten bieden meer inzicht in
de mate waarin jongens en meisjes in deze leeftijdsgroep in staat zijn deze begripsprocessen uit te voeren. Daarnaast schept zij een beter beeld van waar en wanneer moeilijkheden met leesbegrip ontstaan.

Training

Het promotieonderzoek is afgerond met de ontwikkeling en succesvolle toepassing van een nieuwe leesstrategie training. Deze training is speciaal ontworpen om kinderen aan te moedigen tot het vormen en het updaten van een coherent situatiemodel. De resultaten tonen aan dat er nog veel winst kan
worden behaald in het begrijpend leesonderwijs door meer nadruk te leggen op verschillende strategieen die belangrijk zijn voor het construeren en updaten van een situatiemodel van de tekst.

Meer informatie

* Lees het proefschrift in VU-DARE

* Bekijk de video waarin Stephanie Wassenburg haar onderzoeksresultaten presenteert

Promotoren: prof.dr. J. Jolles, dr. M. van der Schoot, dr. B.B. de Koning

Bron: Vrije Universiteit Amsterdam