Den Haag investeert verder in verkeersveiligheid


Den Haag investeert verder in verkeersveiligheid

Gepubliceerd:
20 mei 2016

Laatste wijziging:
20 mei 2016

De gemeente Den Haag investeert de komende jaren zo'n negen miljoen euro in de verdere verbetering van de verkeersveiligheid in de stad. Er is daarbij speciale aandacht voor veilige routes rond scholen, de uitbreiding van 30 km-zones en de aanpak van gevaarlijke wegen. De plannen staan in het
meerjarenprogramma verkeersveiligheid, dat naar de gemeenteraad is gestuurd.

`Er is de afgelopen jaren al veel gedaan om de verkeersveiligheid in Den Haag te verbeteren,' aldus wethouder De Bruijn (Verkeer). `Maar we moeten nog meer meters maken. Want iedereen wil zich veilig voelen op de weg of op het fietspad. Veilig verkeer is in ieders belang.'

De gemeente Den Haag werkt al geruime tijd aan het verbeteren van de verkeersveiligheid door de aanpak van gevaarlijke situaties, educatie en gedrag. Daardoor daalt de hoeveelheid verkeersslachtoffers al jaren. Zo is het aantal verkeersdoden sinds 2000 gehalveerd. Maar omdat de gemeente
streeft naar een verdere daling wordt ook de komende jaren geinvesteerd in uiteenlopende projecten die de veiligheid op de weg moeten vergroten.

Veilige schoolroutes en 30 km-zones
Voor meer veilige routes naar school, worden bij 76 basisscholen maatregelen genomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om extra borden, markeringen of om kleine aanpassingen van de weg. De overige 96 basisscholen zij al eerder aangepakt. Verder worden in nog eens 12 woonwijken 30 km-zones ingesteld,
in alle 121 woonwijken van Den Haag geldt dan de maximum snelheid 30 km per uur. Het gaat om onder meer wijken in het Bezuidenhout, Leyenburg, Morgenstond, de Bloemenbuurt en het Willemspark.

Blackspots
Op zogeheten blackspots gebeuren bovengemiddeld veel ongelukken. Daarom gaat de gemeente de komende jaren op 19 van dit soort gevaarlijke kruispunten de verkeersveiligheid verbeteren. Zo wordt het Goudenregenplein aangepakt, evenals de Berensteinlaan/Hengelolaan, de Margaretha van
Hennebergweg/Kraayensteinlaan, de Meppelweg/Maartensdijklaan en de Beresteinlaan/Meppelweg.
Verder wordt in het vervolg direct na ernstige verkeersongevallen aan de hand van een nieuw protocol bekeken of er aanpassingen op de betreffende kruispunten en weg(en) nodig zijn.

Educatie en gedrag
Veilig verkeer valt of staat met veilig gedrag. Om die reden blijven er op zowel basis-, als middelbare scholen speciale lesprogramma's voor de verkeersveiligheid. Speciale aandacht is er voor het bellen en appen op de fiets en in de auto: een levensgevaarlijke bezigheid, waar jongeren met
verkeerslessen en doelgerichte acties op gewezen zullen worden. Door de toenemende vergrijzing en de stijging van het fietsgebruik zijn vooral ouderen kwetsbaar op de weg. Met educatieve fietsdagen voor senioren, veilig gebruik van een scootmobiel en het opfrissen van de rijvaardigheid wil de
gemeente de veiligheid van ouderen in het verkeer verbeteren.