Delta-personeel geschoffeerd via klantenservicesysteem

Radio | vr 20 mei 2016

Delta, de Amerikaanse luchtvaartmatschappij, partner van KLM Air France, heeft goede service hoog in het vaandel. Daarom heeft het bedrijf een nieuw systeem ingevoerd waarmee passagiers live, direct, hun opmerkingen over de vlucht waar ze op zitten kwijt kunnen.

Via een app, Delta Pulse heet het. Direct reageren, rechtstreeks zichtbaar voor het personeel. Alle betrokkenen bij de vlucht krijgen alle opmerkingen te zien op hun werkcomputer of iPad.

Dat was geen goed idee, zeggen de medewerkers van Delta. Althans het cabinepersoneel. Zij krijgen nu alle zaken op hun bord waar ze niks aan kunnen doen. Vertragingen, slecht weer, de kip was op etc. Maar wat veel erger is: keiharde kritiek op hun uiterlijk, voorkomen en zelfs seksuele geaardheid komt ongefilterd binnen bij de medewerkers.

Het personeel is zo boos over de nieuwe feedback-optie dat ze massaal de hun toegestuurde berichten op sociale media zetten. En dat is inderdaad niet mis:

Een paar voorbeelden:

'The aisles are too narrow on your planes and my elbows kept getting bumped by the pudgy flight attendant who couldn't control the movement of her ass.'

I think the red dresses worn by your flight attendants look horrible. They are skin-tight and completely unflattering.

'de stewardess op onze vlucht was de lelijkste die ik ooit gezien heb. Ze was wel erg aardig.'

Je zal maar na je werk dit allemaal moet horen en lezen. Delta heeft gereageerd, ze noemen Delta Pulse een groot succes maar ze gaan wel de filters een beetje aanpassen om al te negatieve commentaren over uiterlijkheden bij hun personeel weg te houden.

De vakbonden zijn woest, die vinden dat Delta pesten op het werk faciliteert.