Ervaren doelmatigheid van leraar hangt af van domein en leerling

Onderwijskunde

24 mei 2016 14.00

Promotie

Hoe doelmatig een leraar zich voelt in de klas, hangt onder meer samen met zijn of haar werkplezier en het risico op burn-out. Marjolein Zee ontdekte dat het doelmatigheidsgevoel geen algemeen gegeven is voor een docent. In plaats daarvan kan de mate van ervaren doelmatigheid verschillen per domein. Waar het uitlegvaardigheden betreft, kan die anders zijn dan bij gedragsmanagement, vermogen tot motiveren of het bieden van emotionele steun. Daarnaast ervaren leraren ook per leerling een andere mate van doelmatigheid.

Mw. M. Zee: From General to Student-Specific Teacher Self-Efficacy. Promotor is prof. dr. P.F. de Jong. Copromotor is dr. H.M.Y. Koomen.

Deelname

Toegang vrij

Locatie

* Agnietenkapel

Oudezijds Voorburgwal 229 - 231 | 1012 EZ Amsterdam

+31 (0)20 525 2362

Ga naar detailpagina

* Download de samenvatting (PDF)

Gepubliceerd door UvA Persvoorlichting