Utrecht wil Amsterdam volgen met milieuzone voor scooters

Utrecht gaat met onder meer de Bovag om tafel om te spreken over een milieuzone voor scooters in Utrecht. Dit is het resultaat van vragen van GroenLinks-raadslid Thijs Weistra.

Tijdens de raadsbehandeling over het nieuwe Utrechtse Verkeersplan vroeg Weistra aandacht voor de scooteroverlast in Utrecht. Er is op initiatief van GroenLinks al een aantal maatregelen genomen. Zo zijn brommers inmiddels verwezen naar de rijbaan. `GroenLinks wil nog een stap verder. In Amsterdam is een convenant gesloten met onder meer de Bovag met een milieuzone voor scooters als resultaat. Er wordt nu gekeken of ook Utrecht zo'n convenant kan sluiten.'

Bovag

Uit onderzoek naar scooteroverlast blijkt dat oude brommers en tweetaktscooters 20 tot 2700 keer vervuilender zijn dan een bestelbus. GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk heeft eerder toegezegd onderzoek te doen naar een milieuzone voor scooters. In een brommerbrief die het college in december naar de Utrechtse gemeenteraad heeft gestuurd, spreekt zij haar wens uit om in 2020 alle niet-elektrische brommers en scooters uit het centrum te weren. Weistra: `Ik ben onder de indruk van de voortvarendheid van de Bovag. Hun constructieve houding biedt veel kansen voor Utrecht.'

Actieplan scooteroverlast

GroenLinks en D66 publiceerden in september 2015 een actieplan scooteroverlast. Het plan heeft vier actiepunten: scooters naar de rijbaan, aanpakken parkeeroverlast, strenge handhaving snelheidsovertredingen en een milieuzone voor vervuilende scooters en brommers. Vanaf maart 2016 rijden scooters en brommers met een geel kentekenplaat in Utrecht op de rijbaan.