Nog geen uniformiteit in omgang met schadevrije jaren


26 mei 2016 , Schadeherstel

De invoering van Bedrijfsregeling nr. 11 per 1 januari 2016 had uniformiteit moeten brengen in de manier waarop autoverzekeraars omgaan met schadevrije jaren en, in het verlengde daarvan, de bonus/malusregelingen. Van uniformiteit is op dat gebied echter nog geen sprake.

Dat constateert MoneyView na een onderzoek in hoeverre verzekeraars de regeling daadwerkelijk hebben doorgevoerd in hun polisvoorwaarden.

Het doel van Bedrijfsregeling nr. 11 was om het voor de consument inzichtelijk te maken over hoeveel schadevrije jaren hij beschikt, wat de gevolgen zijn voor zijn bonus/maluspositie en om transparanter te maken wat het gevolg is voor de premie als er een schuldschade veroorzaakt wordt. Dat
doel is volgens MoneyView niet bereikt.

Bij slechts 45 procent van de verzekeraars is de nieuwe regeling terug te vinden in de verzekeringsvoorwaarden. 20 procent van de verzekeraars heeft de regeling zowel doorgevoerd voor de opbouw en terugval van schadevrije jaren als in de bonus/malusladder, 25 procent heeft de regeling slechts
deels doorgevoerd. Bij 55 procent van de verzekeraars is in de voorwaarden niet terug te vinden of, en zo ja welke, aanpassingen er naar aanleiding van Bedrijfsregeling nr. 11 zijn doorgevoerd.

Omdat slechts een beperkt aantal verzekeraars iets met de nieuwe regeling heeft gedaan, is er nog geen marktbreed effect te bespeuren. Op basis van het onderzoek is dan ook niet exact aan te geven wat de premiegevolgen zijn van de invoering van Bedrijfsregeling nr. 11. Voor de beperkte groep
verzekeraars die de Bedrijfsregeling nr. 11 volledig hebben doorgevoerd, is de conclusie dat een schuldschade gemiddeld genomen een lagere premiestijging tot gevolg heeft dan voorheen het geval is.