Reactie op open brief CVO's: universiteit biedt lerarenopleiding op maat - KU Leuven

26 MEI 16. Enkele Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO) schreven een open brief waarin zij kritiek uiten op de conceptnota lerarenopleiding van de Vlaamse Regering. In reactie daarop benadrukt de KU Leuven dat zij werkt aan een nieuwe opleiding in samenwerking met enkele CVO's en met aandacht voor de specifieke noden van de CVO-studenten .

26 MEI 16. Enkele Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO) schreven een open brief waarin zij kritiek uiten op de conceptnota lerarenopleiding van de Vlaamse Regering. In reactie daarop benadrukt de KU Leuven dat zij werkt aan een nieuwe opleiding in samenwerking met enkele CVO's en met aandacht voor de specifieke noden van de CVO-studenten .

Een centraal punt van kritiek in de open brief betreft de zij-instromers. Dit zijn bijvoorbeeld de studenten die de opleiding combineren met een job en dus nood hebben aan avondonderwijs. De CVO's beweren dat deze zij-instromers in het nieuwe opleidingsconcept uit de boot zullen vallen. Het tegendeel is waar. Deze studenten zullen net als voorheen op een CVO-campus een flexibele lerarenopleiding in avond- en afstandsonderwijs kunnen volgen. Het grote verschil is dat hun opleiding in de toekomst zal uitmonden in een volwaardig bachelor- of masterdiploma, daar waar de huidige cursisten op het einde van de rit een diploma leraar halen, dat niet erkend wordt in het buitenland.

De KU Leuven werkt daartoe momenteel een volledig nieuwe opleiding uit op masterniveau. De vroegere CVO-studenten zullen de nieuwe lerarenopleiding kunnen volgen in een verkort traject van 60 studiepunten. De universiteit geeft dit traject overigens vorm in nauw overleg met meerdere CVO's. In de huidige opleiding, zitten cursisten met heel verschillende achtergronden samen. Sommigen hebben een master- of bachelordiploma, anderen hebben geen diploma hoger onderwijs. Deze generieke opleiding wordt vervangen door een nieuwe lerarenopleiding op maat. Zo zal de leraar van morgen beantwoorden aan de - terecht - hoge eisen van het werkveld. Bovendien komt de leraar daarmee op hetzelfde niveau als zijn collega's in de buurlanden.

De conceptnota van de Vlaamse Regering gooit de expertise van de CVO's helemaal niet weg, maar biedt net een duidelijk kader waarbij zij deel gaan uitmaken van de gemeenschap van hogescholen en universiteiten. De bundeling van de expertise van de CVO's met die van de hogescholen en universiteiten zorgt voor een rijkere en meer gespecialiseerde lerarenopleiding, aangepast aan de noden van de studenten op de verschillende locaties in Vlaanderen.

Contact: Bregt Henkens, Dienst Onderwijsbeleid