T-mobile en deutsche telekom versnellen onderzoek naar dementie

Meer dan 1 miljoen downloads in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten

T-Mobile en Alzheimer Nederland introduceren donderdag 26 mei de Nederlandse versie van de game `Sea Hero Quest' voor IOS en Android. Deze mobiele doolhof-game is ontwikkeld ter ondersteuning van het onderzoek naar dementie. Hoe meer mensen het spel spelen, hoe meer data wordt verzameld: elke twee minuten spelen staat gelijk aan vijf uur wetenschappelijk onderzoek in een laboratorium. Met de weg die de speler aflegt, wordt data afgegeven die wordt gebruikt om meer te weten te komen over de werking van de hersenen. T-Mobile en Alzheimer Nederland gaan daarnaast samenwerken op het T-Mobile Live Forward-platform: www.t-mobile.nl/liveforward.

Marc Petit, directeur Wetenschappelijk Onderzoek van Alzheimer Nederland: "Wetenschappelijk onderzoek is kostbaar, tijdrovend en bereikt slechts een relatief klein deel van onze populatie. Het spelen van deze game is niet alleen leuk, het sluit ook naadloos aan bij onze wens om meer `research at home' te doen. Door de samenwerking met T-Mobile kunnen we met gamification op grote schaal onderzoeksgegevens verzamelen van mensen die we anders moeilijk kunnen bereiken. Daarnaast past de game ook naadloos in onze campagne www.samendementievriendelijk.nl, die tot doel heeft Nederland dementievriendelijker te maken."

Game biedt data over ruimtelijk inzicht en orientatievermogen De hoofdrolspeler in Sea Hero Quest is de zoon van een zeevaarder, die in het spel teruggaat naar dezelfde plekken als zijn vader ook ooit geweest is. Maar het geheugen van zijn vader heeft hem in de steek gelaten en het is nu de taak van zijn zoon om deze plekken opnieuw te ontdekken. Al varend in een boot gaat de speler via uitgekiende trajecten op zoek naar speciale plekken en grote zeemonsters om zo het geheugen van de oude zeevaarder terug te brengen.

Door Sea Hero Quest te spelen krijgen onderzoekers op een veilige en anonieme manier data over het ruimtelijk inzicht en orientatievermogen van elke speler. Inzicht in hoe het menselijk brein door een ruimte navigeert, is cruciaal bij het onderzoek naar Alzheimer. De data uit de game brengt waardevolle inzichten over de behandeling van de ziekte dichterbij. Wanneer 100.000 mensen het spel spelen, levert dat namelijk voor maar liefst 57 jaar aan lab-data op. In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten is de game inmiddels meer dan een miljoen keer gedownload. Matthijs van Kampen, manager Corporate Responsibility van T-Mobile: "Het is fantastisch dat we door de inzet van ons netwerk en de mogelijkheden die digitalisering biedt, positieve zaken in het leven van mensen en ondernemingen kunnen versnellen. Dat is de hele gedachte van Live Forward".

Mobiele technologie helpt wetenschappelijk onderzoek De eerste resultaten zijn veelbelovend. In de eerste week dat de game beschikbaar was, is er al 58 maanden aan tijd gespeeld, vergelijkbaar met 725 jaar aan wetenschappelijk onderzoek . "Het is goed dat er nu ook een Nederlandse versie van de game beschikbaar is. Ik juich dit initiatief toe en onderschrijf de kwaliteit van de game. Hiermee kunnen mensen in hun eigen omgeving en in hun eigen tijd bijdragen aan het versnellen van wetenschappelijk onderzoek", aldus prof. Dr. Roy Kessels, neuropsycholoog aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Meer initiatieven op T-Mobile `s Live Forward-platform De game is tot stand gekomen in samenwerking met Deutsche Telekom, University College London, The University of East Anglia en Alzheimer's Research UK. En deze game is pas het begin. T-Mobile en Alzheimer Nederland werken samen op het T-Mobile Live Forward-platform: www.t-mobile.nl/liveforward. Op dit platform ontwikkelt T-Mobile in co-creatie met ontwikkelaars, experts en het brede publiek toekomstige nieuwe digitale en mobiele toepassingen. Een deel van deze omgeving wordt ingericht om elkaar te inspireren met praktische oplossingen om het leven van Alzheimerpatienten en hun families te verbeteren.

Volgens het Global Alzheimer Report 2015 zijn er wereldwijd meer dan 47 miljoen mensen met Alzheimer en de verwachting is dat dit aantal stijgt tot 135 miljoen in 2050. In Nederland lijden ca 270.000 mensen aan deze ziekte en dit aantal stijgt door vergrijzing. Voor mensen met Alzheimer is de vorming van nieuwe herinneringen verstoord. Hierdoor kunnen ze in hun dagelijks leven gedesorienteerd en geisoleerd raken. Er bestaat nog geen behandeling voor Alzheimer.

Sea Hero Quest is gratis verkrijgbaar in de App Store van Apple en de Play Store van Google. Link naar de app: https://itunes.apple.com/gb/app/sea-hero-quest/id1034383306?mt=8 en https://play.google.com/store/apps/details?id=com.glitchers.catchhero