T-Mobile kiest nieuwe positionering en investeert fors in `Mobile First'

Productaanbod en co-creatie platform afgestemd op groeiende mobiele dataconsumptie

T-Mobile kondigt vandaag de nieuwe strategie aan voor de komende drie jaar. De focus ligt hierbij volledig op `Mobile First'. Het bedrijf anticipeert daarmee op de mobiele digitalisering van de samenleving. Deze wordt gekenmerkt door een veranderende informatiebehoefte en toename van dataconsumptie via mobiel internet bij zowel de consumenten als in de zakelijke markt. Om de herpositionering op korte termijn te kunnen realiseren en daarmee de groei in abonnees van de afgelopen kwartalen verder te versnellen, heeft moedermaatschappij Deutsche Telekom voor T-Mobile Nederland een investeringsprogramma opgezet. De eerste stap van dit programma was de investering in het geheel vernieuwde netwerk dat het afgelopen jaar is gerealiseerd. Deze wordt nu opgevolgd door een nieuwe merkpositionering, een uitbreiding van het productaanbod en de uitrol van een nieuw samenwerkingsplatform. Op dit samenwerkingsplatform ontwikkelt T-Mobile in co-creatie met ontwikkelaars, experts en het brede publiek nieuwe mobiele toepassingen.

"De telecommarkt is fors in beweging: de inkomsten uit het traditionele bellen en SMS-en lopen al jaren terug en Nederland schakelt over op mobiel internet. Daarnaast bieden telecom-organisaties alles-in-een pakketten aan, waarbij `convenience' voorop staat en neemt het aantal aanbieders in Nederland in de toekomst af", aldus Mark Klein, CEO van T-Mobile Nederland. "De vraag was: hoe kan T-Mobile zijn positie in deze context de komende drie tot vijf jaar verder versterken, in zowel abonnees als omzet? Om die vraag te beantwoorden hebben we, samen met Deutsche Telekom, een driejarig strategisch plan ontwikkeld, waarmee we ons komende jaren sterker onderscheiden van andere aanbieders. Het plan - waarbij met een schuin oog naar het succesvolle T-Mobile USA is gekeken - geeft qua positionering, merk en proposities een duidelijk en uniek antwoord op de uitdagingen waar T-Mobile Nederland voor staat. Dit is het begin van een nieuwe periode voor T-Mobile, waarin we gedurfde keuzes maken."

Live Forward campagne

Op 6 juni aanstaande start de nieuwe branding campagne onder de naam `Live Forward', waarin aangehaakt wordt op de digitale levensstijl van de moderne consument. Het is een oproep om vooral op ontdekkingstocht te gaan in de nieuwe digitale wereld en deze samen te omarmen. De campagne zal zowel op internet als TV en outdoor te zien zijn.

Oneindig Online op je Smartphone

Daarnaast introduceert T-Mobile op 6 juni een nieuw aanbod voor de consumentenmarkt: `Oneindig Online op je Smartphone'. Met deze bundel kunnen consumenten oneindig internetten op hun smartphone of tablet voor een vaste prijs per maand. De prijs van Oneindig Online op je Smartphone is 90 euro per maand. De zakelijke variant hiervan volgt later dit jaar.

Tisha van Lammeren, Directeur Consumenten Marketing: "Uit onderzoek {link naar apart persbericht} blijkt dat een groot aantal consumenten volledige vrijheid wil om te kunnen internetten op smartphone en tablet, contact te houden met vrienden, muziek te kunnen luisteren, video en TV te kijken, te gamen en ga zo maar door. Deze steeds sneller groeiende groep wil niet beperkt worden door data-bundels of de beschikbaarheid van wifi. Ondersteunt door het best geteste 4G-netwerk van Nederland, bieden we deze groep consumenten nu als eerste provider `Oneindig Online op je Smartphone' aan".

Live Forward platform

Om het brede publiek te laten zien wat er allemaal al mogelijk is, introduceert T-Mobile een nieuw co-creatie platform (t-mobile.nl/liveforward) dat breed toegankelijk is voor het verzamelen van ideeen. T-Mobile biedt ontwikkelaars, de early adopter community en partners de ruimte nieuwe mobiele toepassingen te ontwikkelen en helpt daarmee de adoptie van nieuwe digitale mogelijkheden te versnellen. Nog dit jaar krijgen ontwikkelaars middels een API toegang tot een beveiligd gedeelte van de T-Mobile IT-omgeving.

Mark Klein: "Wij beseffen ons terdege dat een nieuwe aanpak nodig is om ons de komende jaren nog sterker te kunnen onderscheiden van de alles-in-een pakketaanbieders. De tijd dat knappe koppen binnen onze organisatie in hun eentje trends voor consumenten en bedrijven kunnen voorspellen, ligt echt achter ons. In de digitale wereld om ons heen gaan zaken tien keer zo snel. Onze toekomst ligt dan ook in nauwe samenwerking met externe ontwikkelaars, partners en onze klanten om samen met hen nieuwe toepassingen te ontwikkelen".

Eerste voorbeeld: The Good Game

Het eerste voorbeeld van co-creatie vanuit de Live Forward-gedachte is de game `Sea Hero Quest'. T-Mobile Nederland en Alzheimer Nederland hebben zich hard gemaakt voor de Nederlandstalige versie van deze mobiele doolhof-game. De game is tot stand gekomen in samenwerking met Deutsche Telekom, University College London, The University of East Anglia en Alzheimer's Research UK en is ontwikkeld ter ondersteuning van het onderzoek naar de ziekte Alzheimer. Daarnaast werken T-Mobile Nederland en Alzheimer Nederland op het Live Forward-platform samen aan praktische oplossingen om het leven van Alzheimer-patienten en hun families te verbeteren. Klik hier voor meer informatie

Marc Petit, directeur Wetenschappelijk Onderzoek van Alzheimer Nederland: "Door de samenwerking met T-Mobile kunnen we met gamification op grote schaal anonieme onderzoeksgegevens verzamelen van mensen die we anders moeilijk kunnen bereiken. Wetenschappelijk onderzoek is kostbaar, tijdrovend en bereikt slechts een relatief klein deel van onze populatie. Deze game is niet alleen leuk om te spelen, het sluit ook naadloos aan bij onze wens om meer `research at home' te doen. En deze game is pas het begin."